قوس 03, 1399 09:26 Asia/Kabul
  • غریب‌آبادی: ایران وارد مرحله تازه‌ای از غنی‌ سازی شد
    غریب‌آبادی: ایران وارد مرحله تازه‌ای از غنی‌ سازی شد

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌ ملل و سازمان‌های بین‌المللی در وین تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم را آخرین مرحله برای آغاز غنی سازی و جداسازی اورانیوم ۲۳۸ از اورانیوم ۲۳۵ دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین با اشاره به اینکه تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم یا یو.اف.۶ به سانتریفیوژ، آخرین مرحله برای آغاز غنی سازی و جداسازی اورانیوم ۲۳۸ از اورانیوم ۲۳۵ است، افزود: در نطنز علاوه بر سانتریفیوژهای نسل یک، یک زنجیره ۱۷۴ تایی از سانتریفیوژهای جدید آی.آر.ام دو نیز به غنی سازی خواهد پرداخت.

غریب آبادی با بیان اینکه چالش های جدی که برجام امروزه مواجه است، ابتدا حاصل خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق و اعمال مجدد تحریم ها و سپس بی اقدامی اروپایی ها برای جبران این وضعیت است، گفت: اروپایی ها عملا در طول دو سال و نیم گذشته اقدام عملی خاصی را در جهت اجرای تعهداتشان در دو حوزه رفع تحریم ها و همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران انجام نداده اند.

سفیر و نماینده دائمی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین با تاکید بر اینکه آمریکا پس از خروج از برجام نمی تواند در مورد آن اظهار نظر کند، افزود: کشوری مثل آمریکا که خود هزاران کلاهک هسته ای دارد و از حامیان ویژه رژیم صهیونیستی استکه عضو معاعده عدم اشاعه نیست و انواع سلاح های کشتارجمعی را توسعه داده است نمی تواند در مورد ایران که کاملا به تعهدات خود پایبند است، اظهار نظر کند.

غریب آبادی با بیان اینکه اقدامات خرابکارانه نمی تواند خللی در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ایجاد کند، گفت: هیچ کسی حق ندارد تعهدات ما را به رخ ما بکشد؛ موضوعات مرتبط با امنیت و منافع ملی در اولویت سیاست های ایران قرار دارند.

کلیدواژه