قوس 05, 1399 13:54 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، جنایت نظامیان استرالیایی در افغانستان را نقض حقوق بشر عنوان کرد.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سه‌شنبه‌شب در گفتگو با خبرگزاری ایران ‌پرس، درباره گزارش جنایت نظامیان استرالیایی در افغانستان اظهار کرد، آنچه که در این زمینه منتشر شد، خیلی دردناک است و برای ایران یادآور ابوغریب است.

خطیب‌زاده ضمن ابراز تاسف از نقض حقوق بشر توسط کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند، گفت: درد مردم افغانستان درد بی‌پایانی است و ایران در غم مردم افغانستان شریک است. 

استرالیا یکی از هم‌پیمانان نزدیک آمریکا، هزاران نظامی خود را در سال 2001 به افغانستان فرستاد؛ براساس برخی مستندات، نیروهای ویژه استرالیا تنها در فاصله سال‌های 2009 تا 2013 دست‌کم 39 نفر از غیر نظامیان افغانستانی را به  قتل رساندند که افراد غیرمسلح و کودکان از جمله آنها بودند؛ در یکی از این موارد که در سپتامبر 2013 توسط نظامیان استرالیا رخ داد، یک افغانستانی و 6 کودکش در خواب کشته شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه بر حمایت دائمی تهران از برقراری صلح و امنیت در افغانستان تاکید کرد و افزود: متاسفانه چرخه باطلی از خشونت و تروریسم در منطقه به ویژه افغانستان شکل گرفته و راه حل آن بازگشت به گفتگو است.

خطیب‌زاده همچنین درباره جزئیات سند راهبردی بین ایران و افغانستان تصریح کرد: گفتگوها درباره سند راهبردی در ابعاد مختلف خیلی خوب جلو رفته و درباره قسمت عمده آن توافق شده است و خبر امضای ‌آن نیز زودی اعلام خواهد شد.

کلیدواژه