قوس 17, 1399 16:21 Asia/Kabul
  • همسویی تروئیکای اروپایی با سیاستهای ضد ایرانی کاخ سفید

سه کشور اروپایی یا " تروئیکای اروپایی"، عضو برجام در همسویی با سیاستهای کاخ سفید از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات نطنز ( ایران ) ابراز نگرانی کردند.

به گزارش  خبرنگار رادیو دری،  فرانسه، آلمان و بریتانیا موسوم به تروئیکای اروپایی  امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای مشترک نسبت به تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، ابراز نگرانی کردند.

این سه کشور اروپایی، با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز، نقض توافق هسته‌ای است، بدون اشاره به اقدامات آمریکا در نقض برحام و بدعهدی تروئیکا درعمل به وعده ها اعلام کردند اگر ایران درباره حفظ فضای دیپلماسی جدی است، باید از توافق تبعیت کند.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران، سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران موظف است که در صورت  لغو نشدن تحریم‌ها در مدت 3 ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را  در  تاسیسات " شهید احمدی روشن  نطنز " آغاز کند. 

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (18 ثور 1397)  وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، باوجود  ایستادگی‌های لفظی در برابر این اقدام آمریکا موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 18 ثور 1398 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود گام به گام کاهش داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

 

کلیدواژه