جدی 26, 1399 16:03 Asia/Kabul
  • شکست سیاست «فشار حداکثری» آمریکا در برابر «مقاومت حداکثری» ایران
    شکست سیاست «فشار حداکثری» آمریکا در برابر «مقاومت حداکثری» ایران

به نوشته نشریه «نشنال اینترست» سیاست «فشار حداکثری» آمریکا در برابر "مقاومت حداکثری" ایران شکست خورده است.

 نشریه نشنال اینترست در یادداشتی  با زیر سوال بردن سیاست فشار حداکثری دولت "دونالد ترامپ" رییس جمهور فعلی آمریکا اعلام کرد:  ایران ثابت کرد که می‌تواند در برابر فشار‌های اقتصادی و دیپلماتیک دوام بیاورد.

نشنال اینترست همچنین در بخش دیگری از این یادداشت، چگونگی تعامل با ایران را به عنوان یکی از مسائل مهمی که "جو بایدن"، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پس از به دست گرفتن قدرت در تاریخ 20 ژانویه(1 دلو 1399) با آن مواجه خواهد شد، عنوان کرده است.

در این یادداشت آمده است:  پافشاری مقام‌های آمریکایی بر دشمن پنداشتن ایران موضوع جدیدی نیست. به همین دلیل سیاستگذاران آمریکایی مکرراً راهبرد‌هایی را در قبال ایران دنبال کرده‌اند که شامل تحریم‌های یکجانبه، منزوی کردن این کشور از لحاظ دیپلماتیک و ارائه لفاظی‌های خصمانه به منظور کنترل رفتار‌های آن و به طور گسترده‌تر درخواست برای تغییر حکومت در ایران بوده است.

نشنال اینترست افزود: طی چند دهه گذشته، ایران توانایی خود برای دوام آوردن در برابر فشار‌های اقتصادی و دیپلماتیک را ثابت کرده است، بنابراین چرا واشنگتن همچنان بر انجام اقدامات پرهزینه به این امید که می‌تواند حکومت ایران را در هم بشکند اصرار دارد.

نشنال اینترست در توضیح این پرسش نوشت: سیاست‌هایی که واشنگتن انتخاب کرده و همچنان انتخاب می‌کند، کنجکاوانه است، نه به این دلیل که غیر‌متعارف هستند، بلکه به این دلیل که آنها به رغم شکست‌های مکرر همچنان ادامه دارند.

آمریکا بعد از خروج غیرقانونی از برجام (18 ثور 1397) کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

در حالی که دوران 4 ساله ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است او در تحقق این هدف ناکام مانده است.

 

 

کلیدواژه