بورل: امیدوارم طی روزهای آینده خبرهایی از احیای برجام داشته باشیم
(last modified 1399-12-05T04:44:25+00:00 )
حوت 05, 1399 09:14 Asia/Kabul
  • بورل: امیدوارم طی روزهای آینده خبرهایی از احیای برجام داشته باشیم
    بورل: امیدوارم طی روزهای آینده خبرهایی از احیای برجام داشته باشیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب ابراز امیدواری کرد، طی روزهای آینده تلاش‌ها برای احیای برجام به نتیجه برسد و خبرهای خوبی در این خصوص منتشر شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، "جوزپ بورل" در یک نشست خبری با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای برگزاری یک جلسه غیررسمی میان طرف‌های کنونی توافق برجام و آمریکا خاطرنشان کرد، درخصوص نتیجه‌بخش بودن این نشست خوش‌بین است. 

"بورل" در ادامه تاکید کرد، برجام باید به طور کامل، هم به لحاظ تعهدات هسته ای و هم لغو تحریم‌ها اجرا شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از توافق اخیر میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که  در جریان سفر "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس به ایران به دست آمد استقبال کرد و گفت: این توافق به ما فرصت و زمان کافی می‌دهد تا تلاش کنیم و جان دوباره‌ای به برجام ببخشیم.

ایران و آژانس روز یکشنبه توافق کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی در ایران به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس شورای اسلامی ایران هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 می 2018)(18 ثور 1397)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران 8 می 2019(18 ثور 1398) در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، ایران تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد از 23 فوریه (پنجم حوت) اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون " اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران"  متوقف کند.  

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

 

کلیدواژه