حوت 12, 1399 09:50 Asia/Kabul
  • ایران خواستار توقف حمایت تسلیحاتی در جنگ یمن شد
    ایران خواستار توقف حمایت تسلیحاتی در جنگ یمن شد

نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو گفت؛ آن‌هایی که بر طبل جنگ می‌کوبند باید به توقف فروش سلاح که فقط برای کشتن مردم بی گناه مورد استفاده قرار می‌گیرد، متعهد شوند.

به گزارش رادیو دری، «اسماعیل بقایی هامانه» روز دوشنبه با ایراد سخنانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل با بیان اینکه پرداختن به وضعیت انسانی در یمن نیازمند ارزیابی درست از دلایل زمینه‌ای و اراده سیاسی برای حذف آن است، افزود: استفاده غیر قانونی از زور علیه ملت یمن نقض صریح منشور سازمان ملل متحد و مغایر اصل حق تعیین سرنوشت است.

وی با اشاره به کمک مالی برخی کشورها به بحران یمن، تصریح کرد که این مساله نباید به عنوان سرپوشی از سوی آن‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که این فاجعه انسانی را ایجاد کرده‌اند. توقف محاصره و تسهیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در سراسر کشور در کنار توقف دخالت‌های نظامی باید در اولویت قرار گیرد.

«هامانه» افزود: جمهوری اسلامی مشتاقانه به تلاش‌ها از طریق رایزنی با نماینده ویژه سازمان ملل متحد و سایر طرف‌های برای یافتن راه حل در خصوص این درگیری خونین ادامه می‌دهد.

وی همچنین عنوان کرد: ایران از هرگونه ابتکاری که با حسن نیت برای کاهش درد و رنج مردم یمن که این کشور را به وخیم‌ترین فاجعه انسانی روی زمین تبدیل کرده استقبال می‌کند.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

 

کلیدواژه