12 فروردین؛ روز جمهوری اسلامی ایران
(last modified Thu, 01 Apr 2021 04:55:32 GMT )
حمل 12, 1400 09:25 Asia/Kabul
  • 12 فروردین؛ روز جمهوری اسلامی
    12 فروردین؛ روز جمهوری اسلامی

امروز (پنج شنبه) روز «جمهوری اسلامی»، تجلی واقعی خواست و اراده ملت بزرگ ایران در تحقق عزت اسلامی و تعیین سرنوشت کشور به دست مردم انقلابی ایران است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ، در فروردین/حمل سال 1358 هجری شمسی (1979 میلادی) همه‌پرسی جمهوری اسلامی در سراسر ایران برگزار شد.

براساس نتایج این همه‌پرسی که در دوازدهم فروردین/حمل 1358 هجری شمسی (اول آوریل 1979) اعلام شد، بیش از 98 درصد واجدینِ شرکت در همه‌پرسی، با برقراری جمهوری اسلامی موافقت کردند.

به همین مناسبت، روز دوازدهم فروردین/حمل در تقویم ایران روز جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.

ملت ایران با حضور سرنوشت ساز خود در دوازدهم فروردین/حمل 1358 هجری شمسی به عنوان نخستین انتخابات در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به همه دنیا نشان دادند که دوران مداخله و تصمیم گیری بیگانگان برای ملت ایران سپری شده است.

همچنین انقلاب اسلامی ایران با گفتمان نوین، نوید بخش آزادی و رهایی ملت‌های ستمدیده از استعمار و استثمار نظام سرمایه‌داری و مایه امیدبخشی و دلگرمی محرومان و مستضعفان جهان شد و مولفه‌های استکبارستیزی، سلطه‌گریزی، عدالت‌خواهی و استقلال‌طلبی را در حیات جوامع آزادی‌خواه و حق‌طلب جاری و وعده الهی غلبه و پیروزی آنان بر جبهه باطل را عینیت بخشید.

کلیدواژه