حمل 19, 1400 07:51 Asia/Kabul
  • گفت وگوی عراقچی با وزیر خارجه اتریش
    گفت وگوی عراقچی با وزیر خارجه اتریش

"سید عباس عراقچی" معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیات ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام که در وین حضور دارد، عصر روز چهارشنبه با "الکساندر شالنبرگ" Alexander Schallenberg وزیر خارجه اتریش دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش رادیودری،  در این دیدار که در فضایی دوستانه برگزار شد،  روابط دوجانبه مرور و ضمن تاکید بر اراده دو طرف برای تعمیق همکاری های فیمابین در حوزه های مختلف، درخصوص مسائل مورد علاقه طرفین رایزنی شد.

طرفین همچنین در این دیدار درخصوص آخرین وضعیت گفت ‌وگوهای نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بحث و تبادل نظر کردند.

عراقچی در این دیدار ضمن تشکر از تلاش ها و مهمان‌نوازی های دولت اتریش، مواضع ایران درخصوص برجام و لزوم رفع کامل تحریم ها و گام های عملی که دولت آمریکا باید برای بازگشت به برجام  بردارد را تبیین کرد.

شالنبرگ نیز ضمن تاکید بر آمادگی دولت اتریش برای ارائه تسهیلات لازم و بذل هرگونه تلاش برای ایجاد فضایی مناسب به منظور برگزاری این گفت‌ وگوها در وین تاکید و ابراز داشت، برجام و تداوم آن به نفع همه ماست.

در این دیدار، قائم مقام وزیر خارجه اتریش و سفیر ایران در اتریش نیز حضور داشتند.

پس از برگزاری نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه گذشته با حضور هیأت های ایران و 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا، طرفین توافق کردند برای ادامه مباحث که ناتمام مانده بود، نشستی حضوری در روز سه شنبه برگزار شود. این نشست روزگذشته  برگزار و طرف های شرکت کننده تصمیم گرفتند که دو کارگروه کارشناسی در حوزه هسته ای و تحریم ها تشکیل و نتایج به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک‌ در وین ارائه شود.

واشنگتن در می 2018 در دوره ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و از آن پس علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌ های گسترده‌ای را نیز علیه تهران وضع کرده است، اما "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا به بازگرداندن ایالات متحده به این توافق ابراز تمایل کرده است؛ با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی از جانب دولت بایدن برای بازگشت به برجام صورت نگرفته است.

کلیدواژه