سرطان 06, 1400 08:30 Asia/Kabul
  • غریب‌آبادی: تفاهم با آژانس صرفاً براساس پادمان‌های بین‌المللی است
    غریب‌آبادی: تفاهم با آژانس صرفاً براساس پادمان‌های بین‌المللی است

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین شنبه شب در واکنش به اظهارات غیرحقوقی اخیر "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد، تفاهم ایران با آژانس یک تفاهم سیاسی و صرفاً براساس پادمان‌های بین‌المللی است.

به گزارش ایرنا، "کاظم غریب‌آبادی" در گفت‌ وگو با شبکه خبر تلویزیون ایران درباره زیاده‌خواهی "گروسی" و آژانس  بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد، ایران بر مبنای حسن نیت پس از لغو تفاهم فنی با اعتبار سه ماهه، داده‌ها را همچنان برای یک ماه دیگر ضبط و نگهداری می‌کرد.

"غریب‌آبادی" درباره تفاهم فنی مشترک بین دو طرف و عدم پاسخ ایران در این خصوص، گفت: آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین با تأکید بر تعهدات پادمانی آژانس افزود: ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از برجام نیست.

"غریب آبادی"  در ادامه با بیان اینکه ضبط یک ماهه داده‌ها پس از لغو تفاهم‌نامه فنی فقط بر اساس حسن نیت و نه به عنوان تعهدات ایران به آژانس بین‌المللی بود تصریح کرد، ایران الزامی برای انجام درخواست آژانس ندارد و نقش آژانس صرفاً در حد یک مجری است.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین همچنین با تاکید بر اینکه این آمریکا است که باید به برجام برگردد و نه ایران، اظهار داشت: این اظهارات با پیام‌های سیاسی همراه است؛ ایران هم مکرراً اعلام کرده تا انتظاراتش برآورده نشود، توافقی صورت نخواهد گرفت.

گروسی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود تهران هنوز به درخواست آژانس برای تمدید تفاهم فنی مشترک بین دو طرف پاسخ نداده است. 

جمهوری اسلامی ایران، 23 فوریه 2021 ،  در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» که در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شده بود نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توافق کردند که اطلاعات دوربین‌های نصب شده در  تاسیسات هسته ایران برای 3 ماه نگهداری شود و در صورتی که توافقی بین ایران و طرف‌های برجامی حاصل نشد اطلاعات دوربین‌ها پاک شود.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 می 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران 8 می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، ایران تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

پاسخ ایران به ادعای گروسی ، فرافکنی آژانس بجای عملگرایی در تعهدات متقابل

کلیدواژه