خطیب‌ زاده: برای ایران امنیت مردم افغانستان اولویت اول است
(last modified Sun, 01 Aug 2021 09:20:24 GMT )
اسد 10, 1400 13:50 Asia/Kabul
  • خطیب‌ زاده: برای ایران امنیت مردم افغانستان اولویت اول است
    خطیب‌ زاده: برای ایران امنیت مردم افغانستان اولویت اول است

سخنگوی وزات امور خارجه ایران  درباره اقدامات ایران برای ایجاد صلح در افغانستان گفت: برای ایران امنیت مردم افغانستان اولویت  اول است و ایران برای این موضوع آماده هر کمکی است. 

به گزارش رادیو دری، " سعید خطیب زاده " سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز یکشنبه افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته که برای این موضوع هر کمکی که لازم است به همه طرف‌ها داشته باشد. دور اول گفت‌وگوها را در تهران تسهیل کردیم و آمادگی داریم دور دوم را تسهیل کنیم. فکر نمی‌کنیم هیچ راه‌حل نظامی در افغانستان پایدار باشد.

خطیب‌زاده بیان کرد: همانطور که بارها اعلام کردیم یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها راه‌حل افغانستان است. قطعا طالبان هم بخشی از امروز و آینده افغانستان است. همگان باید توجه داشته باشند که گفت‌وگوهای بین الافغانی اصیل می‌تواند راه‌حل صلح پایدار برای این کشور مهم در همسایگی ایران باشد.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران امنیت افغانستان را امنیت خودش می‌داند، اظهار داشت: امنیت اماکن دیپلماتیک و سرکنسولگری‌ها برای آن از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و با همه طرف‌ها در تماس هستیم که هر کمکی که لازم است به برادران افغانستانی خودمان ارائه کنیم.

وی درمورد اتهامات رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره دست‌داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی گفت : این  بار اول نیست که رژیم صهیونیستی  از این اتهامات مطرح می‌کند،  این اتهامات در چارچوب لابی اجاره‌ای و شناخته شده رژیم اشغالگر قدس در آمریکاست.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه ایران،   این رژیم هر کجا پا گذاشته با خودش ناامنی، خشونت و ترور و جنگ برده و برای همین، مسئول آن کسانی هستند که پای این رژیم را به این منطقه باز کردند.
خطیب زاده درمورد  درخواست سناتورهای آمریکایی به جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا  مبنی بر ایجاد ممانعت از ورود سید ابراهیم رئیسی  به سازمان ملل متحد گفت: این درخواست‌ها بچگانه، ساده‌ لوحانه و در چارچوب لابی‌های ضد ایرانی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران خاطرنشان کرد : آمریکا وظایف قطعی درباره مقر سازمان ملل متحد دارد و باید  فارغ  از اختلافات با کشورها در چارچوب وظایف خود عمل کند.

خطیب زاده درباره سفر " برهم صالح " رئیس  جمهوری عراق به ایران  نیز گفت :  سفر وی به ایران در برنامه است و به احتمال زیاد، برای مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب به ایران می‌آید.

خطیب‌زاده  درباره تحولات تونس، نیز گفت :   از نزدیک تحولات تونس را بررسی می‌کنیم و  در کنار دولت و ملت تونس برای عبور از این مرحله هستیم و  تنها راه گفت‌وگوهای فراگیر است.

خطیب‌زاده درباره ادعاهای دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران تصریح کرد: تکرار این ادعاهای عجیب و غریب نشان از عدم شناخت دقیق  وی  از تحولات غرب آسیا و درک ناقص ایشان دارد. 

سخنگوی وزات امور خارجه ایران ، درباره تهدیدات " آنتونی بلینکن " وزیر خارجه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی درباره ابدی نبودن زمان مذاکرات برای احیای برجام  نیز گفت : آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ناعادلانه علیه ملت ایران تحمیل کرده و در جنگ اقتصادی مسبب بسیاری از گرفتاری‌ها است، در آخرین نقطه‌ای قرار دارد که از نقطه خواهان صحبت کند. 

خطیب زاده: امنیت افغانستان امنیت ایران است

کلیدواژه