امیرعبداللهیان: ایران حامی امنیت ، استقلال و وحدت سرزمینی عراق است
(last modified 1400-06-06T12:41:33+00:00 )
سنبله 06, 1400 17:11 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: ایران حامی امنیت ، استقلال و وحدت سرزمینی عراق است
    امیرعبداللهیان: ایران حامی امنیت ، استقلال و وحدت سرزمینی عراق است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که تهران حامی امنیت ، استقلال و وحدت سرزمینی عراق است.

به گزارش رادیو دری، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در اجلاس حمایت منطقه از عراق اظهار داشت : عراق جدید در حال حاضر نیازمند بازسازی است و بهبود روابط منطقه ای دارد و این نشست با حضور کشورهای منطقه، موید تلاش‌های جمهوری عراق در ایجاد زمینه‌های همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه بوده و امیدوارم در سایه این نشست‌ها بتوانیم به منطقه‌ای آباد، توسعه یافته و آزاد برسیم.

وی افزود: عراق جدید رها شده از تروریسم، امروز نیازمند بازسازی و تقویت داخلی و گسترش و توسعه همکاری‌ها در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ثبات، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی، عزت، اقتدار و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق، آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای اعلام می‌نماید.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق و آنچه مربوط به تصمیمات آن در حوزه امور داخلی است از جمله خروج نیروهای نظامی بیگانه و برگزاری انتخابات زودرس حمایت و پشتیبانی خود را اعلام و مجددا از نقش سازنده این کشور در ترویج فرهنگ گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای استقبال نموده و همکاری‌های درون منطقه‌ای را اساس تحقق ثبات و صلح در این راه می‌داند. جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه، آمادگی خود را برای پیشبرد این اهداف اعلام می‌دارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد: منطقه ما همه شاخص‌های دینی، فرهنگی، تمدنی و ظرفیت‌های مادی و معنوی را برای همکاری و همگرایی منطقه‌ای دارا می‌باشد، اما متاسفانه به دلیل مداخلات بیگانگان و سیطره تفکرات امنیت محور، دچار مشکلات متعددی از جمله جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی شده است.

وی تاکید کرد: آنچه که امروزه بیش از پیش به آن نیازمندیم، "امنیت پایدار منطقه‌ای" با مشارکت کشورهای منطقه است که تحقق آن در گرو صرف منابع اقتصادی برای تحقق ائتلاف برای صلح و توسعه است.

کلیدواژه