سنبله 31, 1400 12:01 Asia/Kabul
  • رونق مناسبات اقتصادی و تجاری با عضویت رسمی در سازمان شانگهای
    رونق مناسبات اقتصادی و تجاری با عضویت رسمی در سازمان شانگهای

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای موجب تسهیل و رونق اقتصادی و تجاری خواهد شد.

به گزارش رادیودری، «حسین سلیمی» رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه سازمان همکاری‌های شانگهای از جمله تشیکلات جهانی است که می تواند توسعه و رونق برای کشورهای عضو به همراه داشته باشد، افزود: اصلی شدن عضویت ایران در این سازمان، توسعه صادرات با کشورهای عضو را همراه خواهد داشت.

سلیمی با تاکید بر اینکه عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای موجب رونق می شود، خاطرنشان‌کرد: این تجربه در سازمان‌های دیگر وجود دارد که کشورهای عضو با تعرفه کمتر بتوانند تجارت خود را گسترش دهند و تبادلات در شرایط جدیدی با اعضای سازمان ادامه پیدا کند.

سازمان همکاری‌های‌ شانگهای با حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی جهان از جمله معدود سازمان‌هایی با ماهیت هم‌زمان اقتصادی و امنیتی- نظامی است.

براساس اعلام گمرک ایران، میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای درسال 1399 شمسی به ۵۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۴۶ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۹ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

ایران بطور رسمی به عضویت دائم سازمان همکاری‌ شانگهای‌ درآمد

کلیدواژه