عقرب 15, 1400 11:00 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه اتریش: از مذاکرات برجامی نتیجه محور حمایت می‌کنیم
    وزیر خارجه اتریش: از مذاکرات برجامی نتیجه محور حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه اتریش، از حمایت دولت وین به‌عنوان میزبان، از موفقیت نتیجه مذاکرات برجامی خبر داد.

« مایکل لینهارت» که به تازگی ریاست دستگاه دیپلماسی اتریش را به دست گرفته است، روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: اتریش بشدت از برگزاری مذاکرات برجامی که قرار است ۲۹ نوامبر (۸ قوس) در وین ازسرگرفته شود استقبال می‌کند.

این دیپلمات اتریشی خاطر نشان ساخت که وین «امیدوار است که تمام طرف‌های برجام به طور کامل و موثر به اجرای این توافق بازگردند».

اتحادیه اروپا چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام 29نوامبر به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است که این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد.

ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

تا کنون 6 دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که دور جدید مذاکرات از نقطه بن‌بست گفت‌وگوهای قبل پیگیری نخواهد شد.  وی بیان کرد که آمریکا باید نشان دهد که اراده جدی برای بازگشت به برجام دارد. 

کلیدواژه