بایدن: فعلا درباره ایران اظهارنظر نمی‌کنم
(last modified Sun, 07 Nov 2021 10:27:54 GMT )
عقرب 16, 1400 14:57 Asia/Kabul
  • بایدن: فعلا درباره ایران اظهارنظر نمی‌کنم
    بایدن: فعلا درباره ایران اظهارنظر نمی‌کنم

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره موضع وی درباره ازسرگیری مذاکرات برجامی در «وین» گفت که فعلاً درباره ایران اظهارنظری نمی‌کند.

به گزارش رادیو دری، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه طی سخنرانی در کاخ سفید درباره طرح یک تریلیون دلاری ایالات متحده برای توسعه زیرساخت آمریکا که مورد تأیید کنگره قرار گرفته، حاضر به اظهارنظر درباره وضعیت فعلی مذاکرات «وین» برای احیای برجام نشد.

اظهارات بایدن در شرایطی مطرح شد که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته از تصمیم شروع مجدد مذاکرات چندجانبه وین درباره برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد و گفت که واشنگتن قصد دارد در این نشست‌ها مشارکت کند.

پرایس تصریح کرد که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای این رایزنی‌ها به پایتخت اتریش خواهد رفت.

«علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نوشت: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی در روز ۲۹ نوامبر / 8 قوس در وین مورد موافقت قرار گرفت.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است.

طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

دولت بایدن علاوه بر آنکه از ارائه ضمانت‌های لازم درباره خارج نشدن از توافق خودداری می‌کند بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده اصرار دارد.

بایدن: دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است

کلیدواژه