قوس 11, 1400 09:02 Asia/Kabul
  • نماینده ایران: گزارش جدید آژانس یک گزارش فنی معمول است
    نماینده ایران: گزارش جدید آژانس یک گزارش فنی معمول است

سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، چهارشنبه شب اعلام کرد، گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص فعالیت‌های هسته ای ایران یک گزارش فنی معمول به روز رسانی درخصوص اقدامات انجام شده ای است که تهران بر اساس رویه معمول به اطلاع آژانس رسانده است.

به گزارش رادیودری، "محمدرضا غائبی" در گفت‌ وگو با خبرنگاران با بیان اینکه گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی یک گزارش فنی معمول است، خاطرنشان کرد، آژانس ضمن انجام راستی آزمایی منظم خود درخصوص آنها به اعضای این نهاد اطلاع رسانی کرده است.

"غائبی" افزود: براساس این گزارش،  ایران گازدهی به سانتریفیوژهای IR-6 را در سایت "فُردو" در قم، جنوب استان تهران، برای تولید هگزافلورید اورانیوم با غنی 20 درصد آغاز کرده  و به آژانس اجازه داده است تا راستی آزمایی خود در این سایت را افزایش دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش در گزارشی از  بکارگیری سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-6 در سایت "فُردو" برای تولید هگزافلورید اورانیوم با غنی 20 درصد خبر داده بود.

سازمان انرژی اتمی ایران از ژانویه گذشته در راستای اجرای قانون " اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" تولید اورانیوم با غنای 20 درصد را آغاز کرده است.

این قانون  در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و  بی‌عملی کشورهای اروپایی در قبال تعهداتشان تصویب شده است.

براساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

ادعای آژانس اتمی: ایران استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو را آغاز کرد

کلیدواژه