قوس 11, 1400 09:08 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: در صورت حسن‌نیت غرب، توافق خوب در دسترس است
    امیرعبداللهیان: در صورت حسن‌نیت غرب، توافق خوب در دسترس است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب با تاکید بر اینکه هیات ایرانی در وین مذاکراتی منطقی، قوی، متین و نتیجه محور را دنبال می‌کند، تصریح کرد، اگرغرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است.

به گزارش رادیودری، "حسین امیرعبداللهیان" در توییتر افزود: مذاکرات وین با اولویت اساسی رفع تحریم‌ها و با جدیت جریان دارد.

"امیرعبداللهیان"  با بیان اینکه با "علی باقری" مذاکره کننده ارشد ایران در وین در ارتباط روزانه است از تداوم مذاکرات کارشناسان خبر داد.

نمایندگان ایران و کشورهای گروه 1+4 از دوشنبه گذشته با حضور در هتل "کوبورگ" وین، دور جدیدی از گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام را آغاز کردند.

"علی باقری" معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر در توییتر تاکید کرده بود، ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو نموده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین نموده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.

پیش از این،  6 دُور مذاکره با هدف بازگشت آمریکا به برجام در شهر وین با حضور کشورهای باقیمانده در این توافق به انجام رسیده بود.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ بیشتر تحریم‌هایی است که دولت "دونالد ترامپ" بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

"دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا،  می 2018  به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

"برنامه جامع اقدام مشترک" یا "برجام"،  توافقی است که سال 2015 میان ایران از یک سو و گروه 1+5 (شامل 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) حاصل  و  از ژانویه 2016 اجرایی شد؛ اما "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین آمریکا، می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام به مشارکت کشورش در این توافق بین المللی پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

مقام‌های دولت "جو بایدن"، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در ماه های اخیر بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند؛ اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

آغاز نشست کارگروه هسته ای کارشناسان ایران و 1+4 در وین

کلیدواژه