دلو 04, 1400 14:41 Asia/Kabul
  • خطیب‌ زاده: مذاکرات پیشرفت‌ خوبی داشته است
    خطیب‌ زاده: مذاکرات پیشرفت‌ خوبی داشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از پیشرفت گفت و گوها در مذاکرات وین خبر داد.

به گزارش رادیو دری، " سعید خطیب زاده " سخنگوی وزارت امور خارجه  ایران امروز ( دوشنبه )  در نشست خبری در مورد  تحولات مذاکرات ایران با ۱+۴ در وین گفت: همه طرف‌ها پذیرفته‌اند که نباید دوباره شاهد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه  ایران افزود : در چهار حوزه که اسنادی برای مذاکرات داریم، پیشرفت های خوبی داشتیم ودر برخی اسناد میزان اختلافات و پرانتزها کمتر شده است.

خطیب زاده  خاطرنشان کرد :  موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده هایی که ایران  از جمله در حوزه تضامین مطرح کرده بود، تبدیل به کلمات شدند و  اصل اینکه تضامین باید اندیشیده شود مورد توافق همه بوده است.

به گفته خطیب زاده : ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را با واقع‌نگری در وین ارائه کردیم و فکر می‌کنیم ایده‌های ایران  امکان گفت و گو را در حوزه تضامین فراهم آورد و  آنچه در پشت درهای بسته مذاکره می‌شود را مجدد مذاکره نمی کنیم.

خطیب زاده تصریح کرد:  ایران در وین هست برای اینکه توافقی پایدار و قابل اتکا به دست‌آید و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر بسیار مهمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه  همچنین درخصوص اظهارات اخیر "رابرت مالی" نماینده آمریکا در امور ایران  درباره پیش شرط مذاکرات گفت:  ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است.

خطیب زاده ، درباره اتباع زندانی در دو کشور نیز گفت : درخصوص وضعیت اتباع ایرانی در  امریکا از روز اول به خاطر موضوع انسانی  نگرانی‌های خود را چه به صورت مستقیم چه غیر مستقیم مطرح کردیم و اگر آمریکا  به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود،  پایبند باشد این موضوع در کمترین زمان قابل حل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تصریح کرد  : برخلاف اتباع ایرانی  که درآمریکا  به بهانه واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی فراسرزمینی و غیر موجه  ضد مردم ایران گروگان گرفته شده اند و امروز برخی از آنها در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند کسانیکه در ایران زندانی هستند قوه قضائیه کاملاً اتهاماتشان را اعلام کرده و جرائمی مرتکب شدند که در دادگاه صالحه مراحل آن طی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گفت وگو های بین افغانی نیز  گفت:  تهران به طور جدی به دنبال این است که گفت‌وگوها به نفع مردم افغانستان باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت :  آنچه که در یمن اتفاق می‌افتد، تراژدی انسانی است و  ایران همواره در کنار مردم یمن است تا صدای آن‌ها به گوش مردم جهان برسد و همواره تلاش کردیم تا به فرایند گفت و گوهای یمنی- یمنی کمک کنیم.

 

کلیدواژه