دلو 25, 1400 16:08 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از افزایش تنش در روابط اوکراین و روسیه اعلام کرد با دقت و حساسیت اتفاقات اوکراین را پیگیری می‌کند.

به گزارش رادیو دری، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آخرین تحولات در روابط اوکراین و روسیه گفت: «ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می‌کند. ما از افزایش تنش در بین اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کنیم. به عنوان کشوری که با هر دو کشور روابط حسنه داریم تلاش می‌کنیم دو طرف را به حل و فصل  اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت کنیم.»

وی افزود: «منطقه اوراسیا نمی‌تواند شاهد تنش و جنگ دیگری باشد. متأسفانه آمریکا با رفتار خسارت بار طی دهه‌های گذشته در افغانستان، خاورمیانه و این منطقه نشان داده از اشتباهات خود درس نمی‌گیرد و همچنان تنش آفرینی می کند.»

خطیب زاده درباره اقدامات انجام شده برای ایرانیان مقیم اوکراین نیز گفت: «سفارت ایران در کی یف اطلاعیه‌های لازم را صادر کرده، با ایرانیان مقیم در ارتباط است و با دقت اوضاع اوکراین پیگیری می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت وضعیت سفر به اوکراین از عادی به قرمز تبدیل شده و خط ۲۴ ساعته با شماره ۶۱۱۵۳۱۴۴ برای تماس اتباع ایرانی اعلام شده است.

تنش‌ها در هفته های اخیر در پی ادعای شماری از سران غربی مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین بالا گرفته است.

کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا و اتحادیه اروپا به کارمندان سفارتخانه‌های خود در کی‌یف دستور داده‌اند هرچه سریع تر اوکراین را ترک کنند.

ادعای جدید وزارت دفاع آمریکا درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین

فرانسه: در صحبت‌های پوتین هیچ نشانه ای از حمله به اوکراین نبود

کلیدواژه