عقرب 30, 1395 14:58 Asia/Kabul
  • اربعین حسینی؛ بزرگترین تجمع مذهبی جهان در کربلای معلی

شور و شیدایی عاشقان سرور آزادگان جهان در کربلا به اوج خود رسیده و به نوعی مراسم اربعین حسینی، نماد وحدت و یکدلی مسلمانان است.

امسال مراسم اربعین حسینی (ع) نسبت به سال‌های گذشته با حضور معنوی و پرشور عزاداران امام حسین (ع) به بزرگترین مانور وحدت مسلمانان تبدیل شده است.

نصیف جاسم الخطابی، رئیس شورای استانداری کربلا روز یکشنبه اعلام کرد تاکنون نزدیک به 20 میلیون نفر خود را به شهر کربلا رسانده‌اند که بیش از 3 میلیون و نیم نفر از آن‌ها از زائران غیرعراقی هستند.

شنبه شب و در شب اربعین حسینی و روز یکشنبه، میلیون‌ها زائر از اقوام و اقشار مختلف در بین‌الحرمین برای سید و سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) عزاداری کردند و فریاد «انا مظلوم حسین» سر ‌دادند.

در همین حال، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران که به نجف اشرف رفته است، پیش از ظهر روز یکشنبه پس از ورود به این شهر، در مسیر حرکت زائران کربلا حضور یافت و در بخشی از مسیر نجف به سمت کربلا، با عاشقان سیدالشهدا همراه شد.

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین از برخی موکب‌های مستقر در مسیر نجف- کربلا دیدن کرد و در جریان نحوه خدمت رسانی به زائران حرم مطهر امام حسین (ع) قرار گرفت.

اسحاق جهانگیری روز شنبه نیز در تماس تلفنی با «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق از میزبانی دولت و ملت عراق از جمعیت میلیونی زائران عتبات عالیات قدردانی کرد.

مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی، روز یکشنبه با حضور گسترده و میلیونی مردم تهران زیر بارش برف و باران از سه نقطه تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، در شهر ری برگزار شد.

دانشجویان دلداده حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام ایران اسلامی نیز همزمان با اربعین شهادت سید و سالار شهیدان و اصحاب با وفای ایشان در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی عزاداری کردند.

در مراسم عزاداری دانشجویان دانشگاه‌های ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در سخنانی، اساسی‌ترین نیاز جامعه را ایجاد تشکل‌های ولایی و تقویت ارتباطات دینی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مؤمنان و هم‌افزایی آنان دانست و افزود: هیئت‌های دانشجویی نمونه موفقی از تشکیلات ولایی و تمرین جمعی ولایتمداری هستند.

همچنین روند بازگشت زائران هم از مرزهای سه گانه مهران (غرب)، چذابه و شلمچه (جنوب غرب) آغاز شده است.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و سردار سرتیپ «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز از زائران خواستند با توجه به مدت 20 روزه روادید اربعین در بازگشت عجله نکنند تا روند بازگشت زائران با آرامش انجام گیرد.

مردم ایران هم در مراسم چهلمین روز شهادت سالار شهیدان مانند تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در حسینه‌ها، مساجد و حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) امام هشتم شیعیان جهان در شهر مشهد و حرم مطهر حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم، عزاداری کردند. 

نوحه‌خوانی، سینه و زنجیر زنی و سخنرانی درباره جایگاه و شخصیت حضرت امام حسین (ع) ، امام سوم شیعیان، از برنامه‌های مهم مردم مومن و حسینی ایران اسلامی در شب و روز اربعین حسینی بوده است. 

 

کلیدواژه