حوت 21, 1400 15:40 Asia/Kabul
  • خطیب زاده: نظام بین المللی در حال تغییر است
    خطیب زاده: نظام بین المللی در حال تغییر است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت، نظام بین المللی در حال تغییر و پوست اندازی نهایی است.

به گزارش رادیو دری، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه در پانزدهمین همایش سالانه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور که در مشهد برگزار شد، افزود، زمینه جنگ کنونی در اوکراین از ۳ دهه گذشته فراهم شده بود ولی شلیکش تازه انجام گرفت.

خطیب زاده با بیان اینکه سیاست ایران در خصوص جنگ روسیه و اوکراین مستقل و براساس سیاست خارجی است تصریح کرد، ایران مخالف با جنگ و بلعیدن جهان توسط آمریکا و ناتو است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد، ما به اندازه کافی قوی هستیم و برای حفظ منافع ملی و استقلال و تمامیت کشور از هیچ تلاشی دست برنمی داریم و اجازه بهره‌برداری و مداخله را هم به هیچ کس نداده و اقمار هیچ کشوری هم نیستیم.

خطیب زاده با بیان اینکه مقاومت، مهم‌ترین تعریف برای جمهوری اسلامی ایران است اظهار کرد، ‌ما در نقطه ای مهم از تاریخ هستیم و کشوری با جایگاه، قدرت و ظرفیت والا داریم ولی غرب بدنبال این است تا ایران و ایرانی خود را به خوبی نشناسد و بدنبال کاهش دادن ثروت و نخبگان ما هستند.

روسیه در ماه‌های گذشته با هشدار درباره توسعه طلبی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا، پیشنهادات ضمانت امنیتی را به آمریکا و ناتو ارائه داد اما این پیشنهادات رد شدند.

همزمان با درخواست‌های مکرر اوکراین برای پیوستن به ناتو و دریافت کمک‌های چندین میلیون دلاری این کشور از غربی‌ها، حمله روسیه به اوکراین از 24 فوریه و با دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه آغاز شد.

درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد هفدهمین روز خود شده است.

خطیب‌زاده: بحران اوکراین هیچ تأثیری بر مذاکرات وین ندارد

کلیدواژه