ایران و اسلوونی برای توسعه همکاری های مشترک مصمم هستند
(last modified 1395-09-02T11:01:53+00:00 )
قوس 02, 1395 15:31 Asia/Kabul
  • ایران و اسلوونی برای توسعه همکاری های مشترک مصمم هستند

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد ایران و اسلوونی برای گسترش روابط دوجانبه به ویژه در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و سیاسی مصمم هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ "حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در نشست خبری مشترک به همراه "باروت پاخور" رییس جمهوری اسلوونی در تهران گفت ایران و اسلوونی علاوه بر روابط اقتصادی، بر توسعه روابط فرهنگی، علمی و فناوری تاکید دارند و اسنادی که در زمینه فناوری "آی سی تی" و "نانو" امضا شد، نشان می دهد دو کشور تصمیم دارند در حوزه فناوری‌های نوین همکاری های خود را گسترش دهند.

روحانی افزود سفر رییس جمهوری اسلوونی به ایران برای نخستین بار طی 25 سال گذشته و نیز بازگشایی سفارت این کشور در تهران، بیانگر اراده قوی دو کشور درچارچوب توسعه روابط دو کشور است.

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در مذاکرات خصوصی و مشترک با رئیس جمهوری اسلوونی، مسائل مورد علاقه مربوط به روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت گفت دو کشور در بسیاری از مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای نظرات مشترک هستند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد ایران برای روابط با اتحادیه اروپا اهمیت قائل است و سفر رئیس جمهوری اسلوونی به تهران گامی در مسیر استحکام روابط با اتحادیه اروپا و توسعه روابط با اسلوونی است.

باروت پاخور رییس جمهوری اسلوونی نیز در این نشست خبری گفت: سفرش به ایران به همراه هیات بزرگ اقتصادی، نشان دهنده آغاز فصل جدیدی از روابط بین دو کشور است.

پاخور با بیان این که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط ایران و اسلوونی وجود دارد، بر علاقه‌مندی کشورش به استفاده از همه ظرفیت‌ها برای گسترش روابط  تاکید کرد و گفت: اسلوونی مصمم است روابط خود با ایران را به سطح عالی ارتقاء بخشد.

رئیس جمهوری اسلوونی تاکید کرد: ایران و اسلوونی در بسیاری از مسائل بین المللی، دارای دیدگاههای مشترک و یکسان هستند و هر دو کشور معتقدند که از طریق راههای دیپلماتیک و صلح آمیز می توان مناقشات منطقه‌ای وبین المللی را حل و فصل کرد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلوونی همچنین روز سه شنبه به منظور تحکیم و تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، ارتباطات و فناوری نانو، سه سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.مراسم امضای اسناد همکاری پس از پایان نشست هیات‌های عالی رتبه ایران و اسلوونی در حضور حسن روحانی و باروت پاخور رئیسان جمهوری ایران و اسلوونی برگزار شد.

"باروت پاخور" رییس جمهوری اسلوونی با هدف گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه وارد تهران شد. 

 

کلیدواژه