انتقاد امیرعبداللهیان از نحوه همکاری هیأت حاکمه موقت افغانستان در مورد هیرمند
(last modified 1401-02-20T06:12:31+00:00 )
ثور 20, 1401 10:42 Asia/Kabul
  • انتقاد امیرعبداللهیان از نحوه همکاری هیأت حاکمه موقت افغانستان در مورد هیرمند
    انتقاد امیرعبداللهیان از نحوه همکاری هیأت حاکمه موقت افغانستان در مورد هیرمند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اختلافات موجود میان ایران و هیات حاکمه افغانستان در خصوص حق آبه ایران از رودخانه هیرمند تاکید کرد: از هیات حاکمه موقت افغانستان در موضوع رودخانه هیرمند رضایت نداریم.

به گزارش رادیو دری،سد کمال خان در مسیر رودخانه هیرمند و در هجده کیلومتری جنوب شهر «زرنج» مرکز ولایت نیمروز در جنوب غربی افغانستان،  احداث شده است.

قرارداد آب روخانه هیرمند بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در سال 1351 هجری ‌شمسی به امضاء رسیده است و براساس آن،  سالانه 850 میلیون متر مکعب از آب  هیرمند به ایران تعلق دارد.

بر اساس ماده پنجم معاهده آب رودخانه هیرمند، افغانستان هیچگونه ادعایی بر آب این رودخانه  بیشتر از میزانی که در این معاهده آمده است، ندارد، حتی اگر به آب بیشتری نیاز داشته باشد.

به گزارش رادیو دری، " حسین امیرعبداللهیان " وزیر امور خارجه ایران  در جلسه علنی  امروز (سه‌شنبه) مجلس،  گفت :  در موضوع هیرمند از هیات حاکمه افغانستان رضایت نداریم با این حال در گفت‌وگوهایی که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشته‌ایم توانسته‌ایم چندین مرتبه در مذاکرات دیپلماتیک و همچنین در عرصه رسانه‌ ای این عبارت را که حق جمهوری اسلامی ایران درخصوص حق آبه رودخانه هیرمند محفوظ است مورد تاکید قرار دهیم.

" امیرعبداللهیان " با اشاره به برگزاری نشست کمیسارای مرزی ایران و افغانستان افزود: این نشست چندی پیش و در دوره سرپرستی هیات حاکمه موقت افغانستان برگزار شد و بالاخره بخشی از آب سد کمال‌خان آزادسازی شد.

وزیر امور خارجه گفت: در این زمینه با وجود کارشکنی‌هایی که در افغانستان انجام شده تلاش‌های زیادی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

" امیرعبداللهیان " خاطرنشان کرد : وقتی که آب سد کمال‌خان پر شد درخواست بازگشایی این سد را مطرح کردیم افغانستانی‌ها اعلام کردند که به جهت اینکه مسیر این سد لایروبی نشده است اگر آب در مسیر رها شود این آب بازگشت داده شده و توربین‌های موجود در مسیر را تخریب می‌کند.

به گفته وزیر امور خارجه :  در این خصوص  اعلام آمادگی کردیم که این لایروبی را انجام خواهیم داد اما طرف افغانستانی  مخالفت کرد.

دستور معاون رئیس جمهوری ایران برای پیگیری حقابه هیرمند

کلیدواژه