ثور 26, 1401 13:35 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت خارجه ایران، موضع این کشور را در ماههای گذشته در مورد حکومت طالبان، ثابت و اصولی توصیف و تاکید کرد: طالبان باید به سمت تشکیل یک دولت فراگیر حرکت کند.

به گزارش رادیو دری؛ سعید خطیب‌زاده امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه ها در تهران افزود: موضع  ایران در قبال اوضاع افغانستان یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت‌های این کشور و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که همواره در ماه‌های گذشته پیگیری شده است.

وی اضافه کرد: ما بارها اعلام کرده ایم که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان، مسوولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان را بر عهده دارد و نباید اجازه دهد که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان باشند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: طالبان همچنین باید تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود.

خطیب زاده همچنین تصریح کرد: .ما درباره همه مردم افغانستان  از جمله اقوام و گروه های مختلف جدی و نگران وضعیت آنها هستیم.

وی همچنین  در خصوص حق‌آبه هیرمند گفت: ما با هیأت های حاکمیتی و دولت ها معاهده نمی بندیم، بلکه با حاکمیت ها توافق می کنیم؛ در سال ۱۳۵۱ معاهده ای بین ایران و افغانستان امضا شد که این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا دارد و قابل پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرد:  ما همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم و رجوع به بندهای داوری آخرین راه حل است که امیدوارم به آن سمت حرکت نکنیم.

خطیب زاده همچنین با اشاره به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیا و نبود استانداردهای زیست محیطی در این منطقه افزود:  تلاش می کنیم تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم و درباره محیط زیست و ریزگردها و موضوع آب صحبت کنیم.

 تاکید وزیر خارجه ایران به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

وزارت خارجه ایران: حقابه هیرمند قطعی است

کاظمی قمی: تامین حقابه هامون راه حل طوفان گرد و غبار در افغانستان

کلیدواژه