جوزا 09, 1401 14:22 Asia/Kabul

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری تاجیکستان گفت، افزایش چهار برابری تبادلات تجاری نشانگر تحول در روابط ایران و تاجیکستان است.

به گزارش رادیو دری،«امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان که در صدر هیأتی بلندپایه به تهران سفر کرده است، امروز مورد استقبال «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در حضور «سید ابراهیم رئیسی» و «امامعلی رحمان» رئیسان جمهوری دو کشور، 17 سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، سرمایه گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری امضا کردند.

به گزارش ایرنا، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با اشاره به این‌که بعد از سفرش به دوشنبه روابط دو کشور به‌گونه‌ای متحول شد که امروز فقط در حوزه تجاری، افزایشی ۴ برابری در مبادلات تجاری صورت گرفته است گفت، در حوزه‌های دیگر هم گام‌های خوبی برداشته شد و تفاهم‌نامه‌هایی در دوشنبه امضا شد.

رئیسی خاطرنشان کرد، امروز با سفر رئیس جمهوری تاجیکستان به تهران و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید بین دو کشور، تردیدی نیست که گام بلندی در روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تجاری و حوزه‌های مختلف انرژی، گردشگری، معدن و علم و فناوری برداشته خواهد شد.

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وجود نظرات مشترک ایران و تاجیکستان درباره مسائل منطقه‌ای و همچنین حضور نداشتن بیگانگان در منطقه اظهار کرد، نگاه این است که حضور بیگانگان به هیچ وجه امنیت‌ساز نبوده و نخواهد بود و مسائل منطقه باید با برگزاری نشست‌هایی با سران منطقه حل شود.

رئیسی درباره افغانستان نیز گفت، نظر مشترک ایران و تاجیکستان این است که در افغانستان باید آرامش، امنیت و ثبات برقرار شود و حضور تروریست‌ها در این کشور نگران کننده است.

امامعلی رحمان رئیس‌ جمهوری تاجیکستان هم در این نشست خبری مشترک با قدردانی از دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران، بر فعال شدن روابط بخش های خصوصی دو کشور تاکید کرد.

رحمان افزود، گسترش همکاری در مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی ایران و تاجیکستان، به نفع هر دو کشور است.

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران

کلیدواژه