جوزا 11, 1401 19:34 Asia/Kabul
  • بازتاب گسترده سفر «رحمان» به ایران در رسانه‌های تاجیکستان و منطقه
    بازتاب گسترده سفر «رحمان» به ایران در رسانه‌های تاجیکستان و منطقه

سفر رسمی رئیس جمهوری تاجیکستان به جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های تاجیکی و آسیای مرکزی با بازتاب گسترده‌ای مواجه شده است.

«امامعلی رحمان» رئیس‌ جمهوری تاجیکستان بعداظهر روزیکشنبه 8 خرداد ماه / جوزا در صدر هیاتی عالی رتبه سیاسی، اقتصادی وارد تهران شد.

جمهوری اسلامی ایران سهم پیشگامانه‌ای در کمک به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه و شکوفایی تاجیکستان داشته و برای توسعه روابط و همکاری با این کشور، هیچ محدودیتی ندارد. ایران همچنین، جزو اولین کشورهایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت. هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان ارتباط نزدیک و دلبستگی ندارد و علت آن هم قرابت‌های نژادی، تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی ملت‌های دو کشور است. 

خبرگزاری ملی تاجیکستان «خاور» ، در مورد سفر رسمی و دیدار و مذاکرات «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان  با مقامات عالی ایران حدود 10 مورد خبر و گزارش منتشر کرده است.

در گزارش مربوط به دیدار رئیس جمهوری تاجیکستان با رهبر انقلاب اسلامی آمده است که رحمان از میهمان نوازی صمیمانه ایشان اظهار سپاس کرده و گفته است که تاجیکستان حامی ادامه گفت وگوهای سازنده و موثر در سطح عالی دو کشور است.

امامعلی رحمان همچنین تاکید کرده که تاجیکستان همیشه خواهان توسعه روزافزون روابط میان دو کشور در عرصه‌های گوناگون و در روحیه حسن تفاهم، مشارکت، همیاری، احترام و اعتماد متقابل است.

همچنین، در گزارش دیگر این خبرگزاری مبنی بر دیدار روسای جمهور تاجیکستان و ایران و نیز مذاکرات هیئت‌های رسمی دو کشور، آمده: تحکیم و توسعه روابط و همکاری با ایران از ابتدای استقلال تاجیکستان مورد توجه ویژه سیاست خارجی «دوشنبه» قرار دارد. بنابراین تقویت گفت وگوهای سازنده سیاسی میان دو دولت مبتنی بر حسن تفاهم، اعتماد و احترام با ارزش‌های مشترک تاریخی مهم ارزیابی می‌شود.

درهمین راستا، به آن اشاره شده است که تاجیکستان و ایران از توسعه همکاری‌های پارلمانی، فعالیت گروه‌های دوستی، گسترش تعاملات دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، انرژی، صنایع، علمی، آموزشی و فرهنگی حمایت می‌کنند.

بنابراین تشدید فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فنی و فرهنگی، تهیه و تصویب برنامه بلندمدت همکاری‌های اقتصادی و تجاری تا سال 2030 و ایجاد اتاق مشترک تجاری و صنعتی تاجیکستان و ایران و همچنین شورای مشترک سرمایه گذاری ضروری است.

همچنین، در گزارش دیگر این خبرگزاری، احداث تونل «استقلال» و نیروگاه برق آبی «سنگتوده 2» در تاجیکستان نمونه بارز همکاری‌های مثمرثمر میان دو کشور دوست عنوان و برلزوم ادامه این مسیر اشاره شده است.

از طریق شبکه‌های تلویزیونی «تاجیکستان»، «سفینه» و «جهان نما» نیز گزارش کامل (حدود 40 دقیقه) جریان سفر، دیدارها و محتوای مذاکرات رئیس جمهوری تاجیکستان با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن بارها از ایران به عنوان کشور دوست، برادر و هم زبان یاد شده است.

رادیوی ملی تاجیکستان هم در کنار پخش اخبار مربوط به این سفر، سه برنامه تحلیلی پخش کرده و به بررسی جنبه‌های مختلف روابط میان دو کشور پرداخته است.

مجله «بازتاب» و روزنامه دولتی «جمهوریت» تاجیکستان هم نسبت به این سفر توجه خاصی نشان داده و چندین خبر و گزارش منتشر کرده اند.   

خبرگزاری «آسیا پلوس» نیز که یکی از رسانه‌های شناخته شده غیردولتی  تاجیکستان در داخل و خارج این کشور است، اقدام به انتشار چند خبر و گزارش در مورد نتایج دیدارهای امامعلی رحمان با رهبر انقلاب اسلامی، رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی کرده است. این رسانه همچنین امضای اسناد جدید همکاری در این سفر را مهم دانسته و فهرست این اسناد را بر روی صفحه خود قرار داده است.

همچنین، رسانه‌های مستقل تاجیکستان ازجمله پایگاه‌های خبری و تحلیلی «دیالوگ»، «اوستا»، «امروز»، «اخبار تاجیکستان» و نیز رادیوهای «آسیا پلوس»، «وطن»، «خاور»، «ناوای رادیو»، «دیار» و «اسپوتنیک تاجیکستان» به طور فعال اخبار این سفر را بازتاب داده‌اند.

توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به هیات حاکمه سرپرستی در افغانستان

کلیدواژه