سرطان 08, 1401 11:22 Asia/Kabul
  • استقبال چین از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره لغو تحریم ها
    استقبال چین از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره لغو تحریم ها

وزارت امور خارجه چین از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه قطر درباره لغو تحریم ها، استقبال کرد .

مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا درباره لغو تحریم ها از روز سه شنبه با میانجی‌گری "انریکه مورا" معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر آغاز شده است  .

به گزارش رادیو دری، وزارت امورخارجه چین امروز چهارشنبه در واکنش به از سرگیری روند گفت و گوهای هسته‌ای میان ایران و غرب و روند مذاکرات «غیر مستقیم» میان تهران و واشنگتن با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در دوحه، آمریکا را آغازگر بحران هسته‌ای ایران دانست و تاکید کرد، واشنگتن باید به تعهداتش در این مسیر عمل کند.

 در این دور از گفت‌وگوها که پس از وقفه ای سه ماهه از سر گرفته شده و این بار بجای وین، به میزبانی دوحه پایتخت قطر در نزدیکی ایران انجام می شود، علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، با تسهیل‌گری نماینده اتحادیه اروپا، روند مذاکرات غیر مستقیم را از عصر دیروز سه شنبه  آغاز کرده اند.

در این زمینه «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی در خصوص از سرگیری روند مذاکرات هسته ای ایران و این بار در قطر و به صورت مذاکرات «غیرمستقیم» بین ایران و آمریکا گفت: مذاکرات غیرمستقیم بر سر موضوع هسته‌ای ایران و لغو تحریم ها با تسهیل گری اتحادیه اروپا انجام گرفته است .

این مقام چینی  تاکید کرد: از آنجایی که آمریکا آغازگر بحران هسته‌ای ایران است، باید به تعهد خود مبنی بر بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کند، فعالانه به نگرانی های مشروع ایران پاسخ دهد و در جهت از سرگیری زودهنگام مذاکرات برای پیشبرد امور اقدام کند. 

سخنگوی وزارت امورخارجه چین خاطرنشان کرد، مذاکرات دیپلماتیک تنها راه درست برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

مذاکرات حضوری نمایندگان ایران و اعضای 1+4 ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) برای لغو تحریم ها از دسامبر 2021 در وین آغاز و از مارس 2022 به پیشنهاد جوزپ بورل متوقف شد. از آن زمان برخی کشورها از جمله قطر تلاش هایی برای میانجیگری و تبادل پیام انجام دادند. وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه اعلام کرد: امیدوار است این گفت‌وگوها به نتایجی مثبت منتهی شود.

اما از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا لزوما به معنای نزدیک شدن به احیای توافق نیست زیرا توافق اکنون در گرو تصمیم سیاسی آمریکا است و امضای توافق منوط به برداشتن تحریم ها و دادن تضمین قابل قبول به ایران است؛ در واقع آنچه می تواند رسیدن به توافق پایدار را قطعی کند، لغو موثر تحریم ها و تضمین منافع ایران از توافق احتمالی است؛ بر همین اساس، ایران پیشنهادات و ابتکارات لازم را نیز برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ارائه کرده است.

باقری: رایزنی‌های ایران و قطر تحکیم کننده ثبات منطقه است

 

کلیدواژه