سرطان 08, 1401 16:18 Asia/Kabul
  • هیات طالبان برای بررسی مسائل مرزی وارد ایران شد
    هیات طالبان برای بررسی مسائل مرزی وارد ایران شد

هیاتی از طالبان برای شرکت در هفتمین اجلاس کمیسیون عالی مرزی میان ایران و افغانستان وارد تهران شده است.

به گزارش رادیو دری، هیاتی از حکومت موقت طالبان به ریاست مولوی سعدالله بلوچ رئیس اداره همکاری‌های امنیتی و امور مرزی وزارت خارجه این کشور برای حضور در هفتمین اجلاس کمیسیون عالی مرزی میان ایران و افغانستان وارد تهران شد.

در این سفر سعدالله بلوچ را ۱۴ نفر از وزارت‌خانه‌های دفاع، انرژی و آب، داخله ، امور خارجه و امور قبایل و مرزهای افغانستان همراهی کرده اند.

قرار است این اجلاس به میزبانی تهران برگزار و مسائل مختلف مرزی میان دو کشور در آن حل‌وفصل شود.

پیش از این هیات عالی ایران به سرپرستی سردار رضایی جانشین فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرستان مرزی تایباد با هیات افغانستانی دیدار کرده و توافقات اولیه برای ادامه این نشست‌ها و حل برخی مسائل و اختلافات مرزی صورت پذیرفته بود.

وجود برخی مشکلات مرزی و ایجاد هماهنگی بیشتر برای مبارزه با قاچاق موادمخدر و انسان و همچنین مبارزه مشترک با فعالیت گروه‌های غیرقانونی در مرزهای مشترک از جمله مسائلی‌ است که پیش‌بینی می شود در این اجلاس و نشست‌های آینده درباره آنها بحث و تبادل‌نظر صورت گیرد و به توافقات اساسی میان تهران و کابل منجر شودد.

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که نیروهای مرزی ایران در شمال استان سیستان و بلوچستان هم‌مرز با افغانستان، در ساعات پایانی روز سه‌شنبه (روز گذشته) با گروهی از اشرار که از خاک افغانستان قصد داشتند به خاک ایران متعرض شوند درگیر شدند که این افراد مسلح، پس از یک درگیری کوتاه، از منطقه متواری شدند.

در این درگیری مسلحانه، "محمد صیاد" از نیروهای مرزبانی، بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

مقام طالبان: سیاست ما در قبال ایران، گسترش همکاری‌های همه جانبه مرزی است

سخنگوی وزارت خارجه ایران: طالبان برای مجازات عاملان حادثه میلک اقدام کنند

کلیدواژه