اسد 03, 1401 17:33 Asia/Kabul
  • روابط تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان رابطه بُرد بُرد است
    روابط تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان رابطه بُرد بُرد است

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: روابط تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان یک رابطه بُرد - بُرد بوده که منافع آن برای دو کشور است.

به گزارش رادیو دری،«محمد روستایی» رایزن بازرگانی ایران در افغانستان روز دوشنبه در نشست کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند، مرکزاستان خراسان جنوبی،شرق ایران، افزود: ایران بطور میانگین در پنج سال گذشته سالانه ۲.۶ میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته که تنوع محصولات صادراتی به نسبت خیلی از کشورهای پیرامونی بهتر بوده و عمدتا کالاهایی با ارزش افزوده و کیفیت بالا صادر شده است.
روستایی افزود: افغانستان لیست اقلام وارداتی شامل ۲۸ قلم را در اختیار ایران قرار داده است که بیشتر محصولات کشاورزی است البته یکسری مشکلات در حوزه قرنطینه دارند و زیرساخت‌های لازم در این کشور وجود ندارد.
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به طرح توسعه مبادلات اقتصادی با افغانستان، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط خاص است و تحریم‌های ناعادلانه ضد ایران و تغییر دولت در افغانستان مانع تسریع در گسترش همکاری های دو کشور شده است.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در اسد سال گذشته تاکنون، کشور افغانستان با شرایط بسیار دشوار اقتصادی ناشی از تمایل نداشتن جامعه جهانی برای شناسایی رسمی این گروه و بی رغبتی به همکاری با این کشور مواجه شده است.
اوضاع معیشتی مردم افغانستان به شدت دچار بحران شده و فقدان منابع مالی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به افغانستان مانند برنج، جو، گندم و ذرت که به تبع آن کمبود و گرانی مواد غذایی در بازارهای این کشور رخ داده است، سبب شده تا امنیت غذایی در افغانستان به مخاطره افتد و نهادهای حقوق بشری درباره بحران انسانی ناشی از قحطی و گرسنگی برای میلیون ها نفر در این کشور هشدار دهند.

دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی برای حضور در بازار مسکن افغانستان

کلیدواژه