سنبله 09, 1401 13:25 Asia/Kabul

نخستین کنفرانس جهانی عدالت روز چهارشنبه در محل سفارت سابق آمریکا در تهران و با حضور جمعی از اندیشمندان ایرانی و خارجی برگزار شد.

به گزارش رادیو دری، هدف از برگزاری این کنفرانس، تبیین صحیح مفهوم عدالت است و تلاش می شود در کنفرانس های بعدی مقالات علمی در این زمینه معرفی شود.برگزاری کنفرانس های بعدی در کشورهای حوزه مقاومت نیز در دستور کار است.

مسعود شجره،رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن در این کنفرانس گفت: وقتی از ظلم آمریکا صحبت می شود،باید موضوع را باز کنیم زیرا ما نمی گوییم تمام آمریکایی ها ظالم هستند بلکه می گوییم سیستم فاسد و ظالم است و هرجای دنیا که برود همان رویه را دارد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن  افزود: افغانستان نمونه بارزی از ظلم آمریکایی است که به اقرار خودشان ٧٥ درصد کشته شدگان این کشور بی گناه بوده اند.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا گفت که نیم ملیون کودک بی گناه در عراق به سبب تحریم ها کشته شدند.

شجره افزود: اقدامات آمریکا در افغانستان از روی خطا و اشتباه نبود زیرا همان اقدامات را در عراق هم انجام داد.

شجره گفت: عدالت مفهومی است که برای کودکان هم قابل فهم است اما چطور می شود که ابرقدرتها از آن سوء استفاده می کنند.ما شاهد هستیم که آمریکا حتی به مردم خود هم رحم ندارد و فقط دنبال تقویت یک درصد مردم هستند که ٨٥ درصد ثروت کشور را در اختیار دارند.

ابوبکر صلاتی،معاون اتحادیه طلاب آمریکا دیگر سخنران این برنامه با اشاره به این که قبل از انقلاب اسلامی ایران بر این باور بوده اند که اسلام نمی تواند بر جامعه تاثیر داشته باشد، گفت: انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که این امر ممکن است و نه تنها باور به خدا وجود دارد بلکه اسلام در جامعه پیاده سازی می شود.

ابوبکر صلانی افزود: همانطور که در قرآن آمده است،اسلام از پیروان خود می خواهد که در برابر ظلم و بی عدالتی سکوت نکنند و با آن مبارزه کنند.

وی افزود: در همین راستا،جمهوری اسلامی نه تنها حامی کشورهای مسلمان یمن و فلسطین بوده است بلکه از کشورهای غیرمسلمان مانند ونزوئلا که به آنان ظلم می شود نیز حمایت می کند.

 

 

کلیدواژه