میزان 01, 1401 11:44 Asia/Kabul
  • قدرشناسی دبیر کل سازمان ملل از رفتار ایران با مهاجران افغانستانی
    قدرشناسی دبیر کل سازمان ملل از رفتار ایران با مهاجران افغانستانی

دبیرکل سازمان ملل در دیدار با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک از اقدامات مستمر جمهوری اسلامی ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی قدردانی کرد.

به گزارش رادیو دری؛ آنتونیو گوترش عصر پنجشنبه به وقت محلی در دیدار با سید ابراهیم رئیسی  رئیس جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از اقدامات مستمر جمهوری اسلامی ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی، نقش ایران در آتش‌بس یمن و استمرار آن را ستودنی خواند.

وی اضافه کرد: ایران دارای تمدنی قدیمی و بخش ضروری و غیرقابل انکار از جهان امروز است و ملاحظات جمهوری اسلامی مبنی بر حل مسائل یمن، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان به دست مردم آنها متین و منطقی است.

دبیرکل سازمان ملل، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را اقدامی غیرسازنده و بسیار ناراحت کننده خواند و از تعلیق نشدن تحریم‌ها علیه ایران با وجود شیوع کرونا ابراز ناخرسندی کرد.

آنتونیو گوترش، ابتکار ایران در ایجاد قالبی برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای را سازنده و مورد حمایت سازمان ملل دانست و با تأیید مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر گفت: حقوق بشر نباید به‌عنوان ابزار و دستاویز جنگ علیه کشورها بکارگیری شود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار ایران را دوست روزهای سخت برای همسایگان خود خواند و با اشاره به اقدامات انسان‌دوستانه ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی و همچنین مبارزه جدی با تروریسم به‌عنوان خطری بزرگ برای منطقه و جهان، گفت: در مقابل، رهاورد ناتو و آمریکا در منطقه ما جنگ، ویرانی، اشغالگری و کشتار بوده است.

رئیسی همچنین با تاکید بر نقش آفرینی جدی سازمان ملل در برابر اقدامات یکجانبه گرایانه قدرت ها اظهار  کرد: سازمان ملل باید به معنی واقعی سازمان ملتها باشد نه سازمان قدرتها.

رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل رهسپار آمریکا شده بود، امروز جمعه به تهران بازگشت.

 رئیسی: ایران تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی خود را تنظیم نمی‌کند

رئیسی: ایران حق دارد تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند

کلیدواژه