میزان 12, 1401 09:59 Asia/Kabul
  • پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر زیرمداری «سامان»
    پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر زیرمداری «سامان»

نمونه آزمایشی «بلوک انتقال مداری سامان» با کاوشگر زیرمداری سامان به همت وزارت دفاع ایران با موفقیت پرتاب و مورد آزمون قرار گرفت.

به گزارش رادیو دری؛ با تلاش متخصصین سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع و همکاری پژوهشگاه فضایی ایران، نمونه آزمایشی «بلوک انتقال مداری سامان» که برای جابجایی ماهواره در بین مدارهای مختلف زمین استفاده می شود، با کاوشگر زیرمداری سامان با موفقیت پرتاب و مورد آزمون قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، عملکرد زیرسیستم‌های نمونه مهندسی بلوک انتقال‌ مداری «سامان» در شرایط نزدیک به شرایط فضایی آزمایش و داده‌برداری کامل از عملکرد این بلوک انجام شد و عملکرد آن در شرایط عملیاتی در ارتفاع بالا به اثبات رسید.

وزارت دفاع ایران نیز در بیانیه ای اعلام کرد، در طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان که برای افزایش ارتفاع مداری ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می گیرد، از فناوری های پیشرفته ای استفاده شده که تنها در انحصار تعداد معدودی از کشورها است.

این بیانیه می افزاید، با این پرتاب، یک مرحله مهم از توسعه بلوک انتقال مداری تکمیل شد تا در آینده شاهد بهره گیره عملیاتی از این فناوری پیشرفته در پرتاب‌های فضایی ایران باشیم.

ایران در چهار دهه گذشته گام های پیوسته و رو به پیشرفتی را در زمینه  دستیابی به فن آوری فضایی برداشته است.

هر چند دشمنان با انواع تحریم ها سعی کرده اند مانع از پیشرفت های اقتصادی و علمی از جمله در صنعت فضایی ایران شوند، اما با وجود تمام محدودیت‌ها و فشارها ، جمهوری اسلامی ایران به انواع فناوری های  فضایی و مرتبط با فضا دست یافته است که باید آن را موفقیتی بزرگ برای ایران اسلامی دانست.

تفاوت برنامه فضایی ایران با سایر کشورهای منطقه غرب آسیا این است که ایران بر توان داخلی خود استوار بوده و از فناوری بومی و داخلی خود بهره جسته است.

 

کلیدواژه