قوس 15, 1395 08:46 Asia/Kabul
  • ظریف: می خواهیم روابط ایران و چین را به سطح راهبردی برسانیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مرحله از سفر آسیایی خود به چین سفر کرده است بر گسترش همکاری های راهبردی میان دو کشور تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، "محمد جواد ظریف" که بعد از توقف دو روزه در هند به منظور شرکت در اجلاس قلب آسیا-فرآیند استانبول، به چین سفر کرده است بامداد امروز وارد پکن، پایتخت چین شد.

ظریف که گروهی بزرگ از تجار و بازرگانان و افراد علمی و صنعتی در این سفر وی را همراهی می کنند در فرودگاه پکن در جمع خبرنگاران از چین به عنوان یک کشور دوست یاد کرد که در دوران سخت تحریم ها کنار ایران بود.

ظریف تاکید کرد: در شرایط فعلی نیز هم با توجه به راحت تر شدن ارتباطات اقتصادی دو جانبه؛ اراده سیاسی تهران این است که کماکان چین را به عنوان یک شریک راهبردی در کنار خود داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران بر گسترش همکاری های راهبردی میان ایران و چین تاکید کرد و گفت: هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی در ایران این آمادگی وجود دارد که توسعه مناسبات با کشور چین به عنوان یک شریک راهبردی افزایش یابد.

محمد جواد ظریف که قرار است ظهر امروز به وقت محلی با همتای چینی خود دیدار کند، گفت که مسایل مورد علاقه دو طرف و دوجانبه در کنار مسائل بانگی از محورهای اصلی این گفت و گوها خواهد بود.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته گشایش‌های خوبی در این حوزه بین دو کشور ایجاد شده است؛ البته برخی از مسائل وجود دارد که باید در مورد رفع آنها رایزنی و گفت‌وگو کنیم و برخی مسائل این حوزه در روابط بین دو کشور باید تقویت شوند.

ظریف امروز قرار است بعد از دیدار با  "وانگ ای" همتای چینی در کنفرانس خبری مشترک شرکت کرده و بعد از ضیافت ناهار به دیدار جان گائولی معاون نخست وزیر این کشور خواهد رفت.

شرکت در سمینار بررسی فرصت های سرمایه گذاری در ایران، دیدار با رئیس دانشگاه پکن و سخنرانی در این دانشگاه، دیگر برنامه های سفر دو روزه رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به چین است که فردا سه شنبه انجام می شود.ظریف و هیات همراه سه شنبه شب پکن را به مقصد توکیو، پایتخت ژاپن ترک خواهند کرد.

کلیدواژه