قوس 18, 1395 09:08 Asia/Kabul
  •  واکنش ایران به بیانیه پایانی  اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، بیانیه اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس را دخالت در امور ایران و تلاش برای فتنه انگیزیهای فرقه ای و مذهبی خواند.

به گزارش ایرنا، "بهرام قاسمی"سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه سی وهفتمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس  در منامه اعلام کرد: این شورا به جای طرح اتهامات تکراری و بی اساس، از مداخله در امور ایران  و تلاش برای فتنه انگیزی های فرقه ای و مذهبی دست بردارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با رد هرگونه مداخله ایران درامور کشورهای منطقه تصریح کرد: سیاست تهران برمبنای اصول حسن همجواری، احترام متقابل وپرهیزاز دخالت در اموردیگران است. 

قاسمی همچنین با رد ادعای شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر تلاش ایران برای سیاسی کردن فریضه حج ،گفت:اقدام عربستان برای مانع تراشی دراعزام حجاج ایرانی به فریضه حج ،مغایر با موازین شرعی ومصداق « صد عن سبیل الله» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر ضرورت عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای ، موارد بیان شده در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره توافق هسته ای از جمله موضوع توان موشکی را ناشی از درک نادرست از مفاد آن توافق و قطعنامه های مرتبط با آن دانست.

قاسمی همچنین در واکنش به اظهارات "ترزا می " صدر اعظم انگلیس در نشست منامه مبنی بر اعلام همکاری این کشور با شورای همکاری خلیج فارس ضد ایران ، تصریح کرد: کشورهایی که مداخله جویی های غیر مسئولانه آنها در سایر کشورها باعث گسترش ناامنی، جنگ، خشونت و تروریسم شده در جایگاهی نیستند که دیگران را به مداخله در امور منطقه متهم کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت:بخشی از این اظهارات ناشی از تحولات در روابط انگلیس با اتحادیه اروپایی وهمچنین تلاش برای عقد قراردادهای جدید هنگفت تسلیحاتی با برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و در نهایت، تشدید بحران های ناشی از جنایات جنگی آنها  ضد ملت های مظلوم یمن، سوریه، بحرین، عراق و دیگر کشورهای اسلامی منطقه  است.

 

کلیدواژه