قوس 22, 1395 08:28 Asia/Kabul
  • کنفرانس امنیتی تهران ؛ثبات و امنیت منطقه در خروج نیروهای فرامنطقه‌ای

نخستین کنفرانس امنیتی تهران با موضوع "نظم امنیتی منطقه ای درغرب آسیا" با محوریت گفت‌وگو ، اعتماد و همکاری متقابل بین کشورهای منطقه غرب آسیا عصر یکشنبه به کار خود پایان داد.

"علی لاریجانی "رییس مجلس شورای اسلامی ایران دراین کنفرانس راهبرد ایران در منطقه را بر مبنای اتحاد کشورهای اسلامی و مبارزه با رژیم صهیونیستی  دانست و گفت:راهبرد قدرت های بزرگ در حفظ رژیم صهیونیستی ، با خواست ملت های مسلمان منطقه در تضاد است.

لاریجانی اشتباه استراتژیک قدرت های بزرگ و قدرت های منطقه ای در استفاده تاکتیکی از تروریسم را از دیگر عوامل ناامنی منطقه دانست.

"محمد جواد ظریف" وزیرخارجه ایران نیز درسخنانی درکنفرانس تهران با تاکید بر تاثیرغرب آسیا  برنظم آتی بین المللی  افزود: تا کنون تمام تغییرات در نظام بین الملل در جهان غرب شکل می گرفت و امروز فراتر از آن است.

ظریف با تاکید براینکه تصور خرید امنیت یک توهم  وعامل ناامنی  منطقه است گفت: سلطه ناپذیری باید یکی از مبانی مهم نظم منطقه ای باشد. 

سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در کنفرانس روزگذشته  تهران گفت:ایران هیچ‌گاه دنبال ایجاد جنگ و درگیری نیست، اما بحرانهای  منطقه را کاملا رصد  کرده و برای هر احتمالی آماده میشود.

سردار دهقان گفت: بدون تردید ثبات و امنیت منطقه در خروج نیروهای فرامنطقه‌ای، تن دادن به خواست ملت‌ها و پیمان جمعی ـ‌ امنیتی برای تأمین امنیت منطقه است.

"علی شمخانی " دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیزدر این کنفرانس گفت:مسابقه تسلیحاتی در منطقه و خونین کردن مرزهای جهان اسلام ، درچارچوب اهداف قدرت های فرامنطقه ای برای سرپوش گذاردن بر بحران اصلی و تخلیه و انحراف ظرفیت های مقابله با رژیم صهیونیستی به عنوان تنها بحران  منطقه است.

 

 

کلیدواژه