دلو 19, 1401 20:28 Asia/Kabul
  • ماموریت امام خمینی(ره) به یک عکاس فرانسوی، شهرت او را جهانی کرد
    ماموریت امام خمینی(ره) به یک عکاس فرانسوی، شهرت او را جهانی کرد

«میشل ستبون» عکاس فرانسوی که اولین‌ و به‌یادماندنی‌ترین‌ عکس ها از قیام انقلابی مردم ایران در سال 57 به نام او ثبت شده است، پس از نخستین دیدارش با امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو پاریس به ایران آمد و از لحظه لحظه نهضت اسلامی در ایران عکس گرفت.

به گزارش رادیو دری؛«میشل ستبون» در این باره می گوید: «یکی از روزهایی که در نوفل‌لوشاتو عکاسی می‌کردم،امام خمینی مرا دیدند. می‌دانستم ایشان یک شخصیت کاریزماتیک دارد که تمام مردم ایران به حرفش گوش می‌کنند و برای ما هم که عکاس و روزنامه‌نگار بودیم،یک شخصیت جهانی بود، چون توانسته بود از یک خانه کوچک در نوفل لوشاتو ایران را به حرکت درآورد. من رفته بودم از امام عکاسی کنم اما امام مأموریت دیگری به من دادند.»

روزی که میشل ستبون به آژانس خبری «سیپا» اعلام کرد علاقه‌مند است برای عکاسی از تحولات ایران به این کشور سفر کند، همکاران باسابقه‌اش به او خندیدند.

آن زمان تازه سال ۱۳۵۷ شمسی شروع شده بود و مدت زیادی از علنی شدن مبارزات انقلابی مردم ایران علیه رژیم پهلوی نمی‌گذشت و هیچ‌کس هم فکرش را نمی‌کرد اعتراضات به ظاهر ساده مردم به رهبری یک روحانی بی‌ادعا علیه ژاندارم منطقه! به نتیجه برسد.

اما در مقابل خنده و تعجب عکاسان شناخته‌شده فرانسوی که معتقد بودند در ایران خبری نیست، میشل جوان اصرار داشت چمدان‌هایش را برای سفر به ایران ببندد.

 میشل ستبون ۴۰ سال بعد از آن روزها درباره آن سفر می گوید: «من مطمئن بودم مبارزات مردم ایران به نتیجه می‌رسد. به همین دلیل حاضر نبودم هیچ کدام از اجتماعات مردم را از دست بدهم. تا آنجا که وقتی گروه عکاسان خارجی داشتند خودشان را برای عکاسی از مراسم تولد شاه ایران آماده می‌کردند، من دقیقاً در روز مراسم یعنی ۴ آبان، به جای عکاسی از جشن تولد شاه در کاخ شاهنشاهی، به کرمان رفتم تا تظاهرات خیابانی مردم را ثبت کنم.»

وی می افزاید: «دوستانم بر من خرده گرفتند که: این چه کاری است؟ می‌دانی چه مراسم مهمی را داری از دست می‌دهی؟ جواب من به آنها، یک جمله بود. گفتم: من مطمئنم این انقلاب به نتیجه می‌رسد.»

حالا درست ۴۴ سال است ستوبون با مردم ایران،‌ هم‌خاطره است. برای «میشل سِتبون»، عکاس جویای نام فرانسوی،‌ روزهای منتهی به ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷(مصادف با فوریه ۱۹۷۹ میلادی)، به منزله نقطه عطف زندگی حرفه‌ای‌اش و سکوی پرتاب او در حرفه عکاسی بود  و در ابتدای جوانی، نام او را در زمره عکاسان شناخته‌شده جهان قرار داد.

شمّ  خبری او  که آن روز ۲۶ ساله بود باعث شد خیلی زود به اصالت مبارزات انقلابی مردم ایران پی ببرد و تصمیم بگیرد برای عکاسی از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آنها به ایران بیاید و آنقدر از به ثمر نشستن اعتراضات مردم علیه رژیم پهلوی اطمینان داشت که عزمش را جزم کرد لحظه‌ای از آن اتفاقات را از دست ندهد.

سه کتاب عکس با عنوان های «ایران، انفجار»،«۷۹» و «روزهای انقلاب» سه رهاورد او از این سفر ۷ ماهه  است.

البته در سال ۱۳۹۴ هم فیلم مستندی با عنوان «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» با حضور او در ایران تولید شد.

آغاز جشن های چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران

روایت رسانه آمریکایی از جشن پیروزی انقلاب اسلامی در تهران

کلیدواژه