حوت 08, 1401 19:34 Asia/Kabul

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حقوق بشر در ژنو تاکید کرد: شورای حقوق بشر به دور از رسالت اصلی خود، به ابزاری سیاسی نزد قدرت‌های غربی تبدیل شده است.

حسین امیرعبداللهیان امروز ( دوشنبه ) در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر در ژنو افزود: هیچ کشور یا گروهی نمی باید خود را مستحق انحصارطلبی در مالکیت یا حق صیانت از حقوق بشر بداند یا دیگر کشورها را به تسلیم در برابر تفسیرهای خودساخته از حقوق بشر مجبور کند.

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: کشورهای اروپایی و دیگر کشورهایی که از اقدامات یکجانبه قهری آمریکا تبعیت کرده اند،  جایگاه و صلاحیت اخلاقی برای اظهار نظر در مورد حقوق بشر در ایران ندارند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: این ریاکاری محض است که از حقوق ایرانیان دفاع و در عین حال همین مردم را از حقوق اولیه بهداشت، تحصیل و زندگی محروم کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران  با اشاره به تجمعات مسالمت آمیزی که در پی فوت غم انگیز مهسا امینی در ایران برگزار شد گفت: این تجمعات مسالمت آمیز به واسطه دخالت عناصر تروریستی به خشونت کشیده شد و  تعدادی از شبکه های تلویزیونی فارسی زبان مستقر در آمریکا  و انگلیس نیز در برنامه های به ظاهر خبری خود به آموزش و ترویج خشونت و ترور در ایران پرداختند. 

امیرعبداللهیان، ظهور و رشد گروه های افراطی و تروریستی در نقاط مختلف جهان را یکی از مهمترین چالش های عصر حاضر عنوان کرد و افزود: هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورهای غربی و اقدام تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ در ایران که جان 13 نفر از مردان و زنان و کودکان بی گناه ایرانی را گرفت، نمونه ای از این موارد است.

وی با بیان اینکه و مجاهدت های شهید سردار سلیمانی علیه داعش فراموش نخواهد شد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تا سپردن مقامات عامل و مباشر به شهادت رسانیدن شهید سلیمانی به دست عدالت، از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به نقض حقوق فلسطینیان تصریح کرد : نقض حقوق بشر در فلسطین و جنایات  رژیم صهیونیستی علیه بشریت  باید متوقف شود؛  تا زمانی که فلسطین تحت اشغال باقی است و جنایات اسرائیل ادامه دارد، به سختی می توان اعتباری برای سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل در نظر گرفت.

امیرعبداللهیان: حضور مردم ثابت کرد ایران کشور کودتای مخملی نیست

غریب آبادی: حقوق بشر قربانی سیاست‌زدگی است

کلیدواژه