حوت 09, 1401 11:57 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: ایران از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کند
    امیرعبداللهیان: ایران از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کند

وزیر امور خارجه ایران گفت: برخلاف غرب که میلیاردها دلار به اوکراین سلاح داده و می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران برای جنگ اوکراین هیچ سلاحی به هیچ طرفی نداده و از هیچ طرفی در این جنگ حمایت نمی‌کند.

به گزارش رادیو دری،«حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران که برای شرکت در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و همچنین نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح در ژنو به سر می‌برد، روز دوشنبه در دیدار «رتنو مرسودی» وزیر امورخارجه اندونزی در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین را تشریح کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین وزیر امورخارجه اندونزی را در جریان آخرین تحولات مرتبط با همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز مذاکرات مرتبط با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران قرار داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به روابط و همکاری‌های خوب دو کشور ایران و اندونزی در حوزه دوجانبه، برگزاری دهمین دور گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور و همچنین گفت‌وگوی اخیر اندیشکده‌های ایران و اندونزی، بر آمادگی بدون محدودیت جمهوری اسلامی ایران برای استمرار این گفت‌وگوها و همکاری‌ها تأکید کرد.
خانم «رتنو مرسودی» نیز  با ابراز خرسندی از روابط دوستانه جاکارتا - تهران ، تسریع در تلاش‌ها برای نهایی سازی و امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی را خواستار شد.
وزیر امور خارجه اندونزی همچنین مخالفت کشورش را با استفاده سیاسی و ابزاری از موضوع حقوق بشر ضد کشورهای مستقل اعلام کرد.
امیرعبداللهیان روز دوشنبه با وزیران امورخارجه فنلاند، بلژیک، نروژ و ارمنستان در محل اقامتش دیدار کرد.
دیدار با دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از دیگر ملاقات‌های امیرعبداللهیان در روز نخست حضورش در ژنو بود.
وزیر امورخارجه ایران همچنین در بخش عالیرتبه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص حقوق بشر را تشریح و به صراحت عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات حقوق بشری قاطعانه به کار خود ادامه داده و از حقوق ملت بزرگ ایران قویا دفاع می‌کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به اغتشاشات اخیر در ایران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه نقش گروه‌های تروریستی ضد ایرانی در این اغتشاشات کاملا مشهود بود، گفت: برخی از کشورهای اروپایی در چارچوب معیارهای دوگانه و در "تروریسم  شویی" (terrorism laundering) شرکت کردند.

توافق امیرعبداللهیان و گوترش درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها

کلیدواژه