حوت 09, 1401 13:01 Asia/Kabul
  • آغاز همایش بین‌المللی «حوزه‌های علمیه و میراث جهانی اهل‌بیت(ع)»
    آغاز همایش بین‌المللی «حوزه‌های علمیه و میراث جهانی اهل‌بیت(ع)»

همایش بین‌المللی «حوزه‌های علمیه و میراث جهانی اهل‌بیت(ع)» با حضور میهمانانی از کشور‌های افغانستان، لبنان، عربستان، عراق، پاکستان، هندوستان و... در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) فعالیت خود را صبح امروز ۹ اسفند/ حوت آغاز کرد.

به گزارش رادیو دری، حجت‌الاسلام محسن قنبری، معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی در سخنانی ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر در همایش، با بیان این که این پیش‌همایش در راستای همایش بین‌المللی یکصدسالگی بازتأسیس حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: این همایش با هدف هم‌افزایی و تعامل بیش از پیش مدیران و نخبگان حوزه‌های علمیه جهان اسلام، همچنین بررسی محور‌های مربوطه در کارگروه‌های تخصصی برپا شده است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، یکصد سالگی بازتاسیس حوزه‌های علمیه را دوره رونق، رشد و بالندگی حوزه‌ علمیه قم توصیف کرد و افزود: در این عصر حوزه علمیه قم امتداد بین‌المللی یافته، انقلاب شکوهمند اسلامی شتابدهنده این حرکت بوده است. این شتاب را مدیون بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و ادامه آن را مدیون اشراف و هدایتگری مقام معظم رهبری هستیم، لذا باید قدرشناس این بزرگان و رهبران علمی و سیاسی جامعه خود باشیم.

قنبری هدایت گفتمانی را از دیگر ابعاد حوزه‌های علمیه و رسالت جهانی آن در مرجعیت علمی و فکری آن مورد توجه قرار داد و گفت: گفتمان حوزه‌های علمیه در تمام جهان طنین‌انداز شده، باید مسیر پرپیچ و خم سعادت بشر در آخرالزمان را با نور علم و هدایت معنوی روشن نموده، آینده‌ساز ظهور منجی عالم بشریت باشیم.

وی امتداد محتوایی را از دیگر ابعاد حوزه علمیه دانست و ضمن اشاره به طرح‌ریزی درختواره رشته‌های علوم انسانی و اسلامی در حوزه‌های علمیه، گفت: ترسیم ۴۰۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی جامعه المصطفی حرکت تحولی عمیقی را در حوزه‌های دانشی ایجاد می‌کند.

این استاد حوزه‌ علمیه اذعان کرد: طرح‌ریزی روش‌شناسی در حوزه علوم انسانی از نیاز‌هایی بود که بخش‌های قابل توجهی از آن تدوین شده ولی همچنان مسیر باقیمانده زیادی در پیش دارد.

 

کلیدواژه