ثور 16, 1402 14:18 Asia/Kabul

حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال صبح امروز شنبه 16 اردیبهشت/ثور به اجرا درآمد.

به گزارش رادیو دری، حبیب فرج الله چعب ملقب به حبیب اسیود از سال ۲۰۰۵ سرکردگی گروهک تروریستی حرکةالنضال را تحت حمایت چندین سرویس جاسوسی از جمله سیا، موساد و ساپو (سرویس جاسوسی سوئد) و نیز بعضی کشور‌های منطقه برعهده گرفت.

در نتیجه اقدامات تروریستی و خونبار این گروهک به سرکردگی حبیب اسیود، بیش از ۴۵۰ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند.

حمله تروریستی به رژه نیرو‌های نظامی و انتظامی در 31 شهریور/سنبله 1398 در شهر اهواز مرکز استان خوزستان ایران و کشتار بی رحمانه شهروندان مظلوم و بی‌گناه خوزستانی، به دست عناصر گروهک تروریستی حرکةالنضال انجام شد و این گروهک تروریستی رسما مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

بیشترین تمرکز و فعالیت‌های این گروهک تروریستی بر عملیات‌های تخریبی، ترور و بمب گذاری در منطقه جنوب غرب ایران به خصوص استان خوزستان، تلاش برای ناامن سازی این استان و در نهایت، زمینه آفرینی برای جداسازی آن از ایران بوده است.

حبیب فرج الله چعب نوامبر 2020 به دست نیروهای امنیتی ایران در ترکیه بازداشت و پس از دستگیری، تکمیل تحقیقات و نهایتاً صدور کیفرخواست، هشت جلسه دادگاه با حضور متهم، وکلای وی و شکات و خانواده شهدای ترور برگزار شد.

بر اساس کیفرخواست صادر شده، حبیب فرج الله چعب به افساد فی‌الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهکی به نام "حرکة النضال العربی لتحریرالاحواز"، طراحی و اجرای عملیات تروریستی و تخریب اموال عمومی از طریق عملیات‌های گوناگون، متهم شد.

وی در تحقیقات قانونی در مراحل رسیدگی به پرونده در توضیح ارتباطات خود با سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی، به ارتباط با شخصیت‌های برجسته در سرویس اطلاعاتی موساد و سازمان سیا اقرار کرده و از ارتباط نزدیک با آن‌ها پرده برداشته بود.

اسیود همچنین به ارتباط خود و گروهک تروریستی تحت امرش با داعش نیز اقرار و آن را تشریح کرده است.

سرانجام دادگاه با توجه به ادله و امارات موجود در پرونده و اقرار صریح متهم، بزهکاری وی را محرز و مسلم دانست و فرج الله چعب را به اعدام محکوم کرد.

در تمامی مراحل رسیدگی قضایی به اتهامات حبیب فرج الله چعب، یعنی از زمان صدور قرار بازداشت و انجام تحقیقات از متهم و رسیدگی در دادگاه و صدور حکم، «حق دادرسی عادلانه» در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی و همچنین هنجار‌های بین المللی رعایت شد.

پس از فرجام‌خواهی وکلای متهم، پرونده مجددا در دیوان عالی کشور ایران مورد بررسی‌های همه جانبه و دقیق حقوقی و قضایی قرار گرفت.

12 مارس 2023، دیوان عالی کشور ایران پس از این بررسی‌ها در رای خود اعلام کرد: «رای دادگاه با توجه به اوراق پرونده و استدلال قضات شعبه منطبق با موازین قانونی و شرعی صادر شده است و اعمال ارتکابی محکوم علیه با بزه سردستگی گروه باغی موضوع مواد ۱۳۰ و ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی انطباق دارد؛ علیهذا باستناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری دادنامه فرجام خواسته تایید و ابرام می‌‎شود».

در نهایت حکم اعدام حبیب فرج الله چعب به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره و سرکردگی گروه باغی به نام حرکة النضال و طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی متعدد در استان خوزستان صبح امروز (شنبه) اجرا و وی به دار مجازات آویخته شد.

حمله تروریستی به رژه نیروهای نظامی و انتظامی در شهر اهواز و کشتار شهروندان خوزستانی، توسط عناصر همین گروه انجام شد
«حبیب فرج الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه طلب «حرکةالنضال»، با اجرای چندین عملیات تروریستی در ایران، تعدادی از افراد بی‌گناه از جمله زنان و کودکان ایرانی را قربانی کرده بود.
بیشترین تمرکز و فعالیت‌های این گروهک تروریستی بر روی عملیات‌های تخریبی، ترور و بمب گذاری در منطقه جنوب غرب ایران به خصوص استان خوزستان، تلاش برای ناامن سازی این استان و در نهایت، ترغیب برای جداسازی آن از ایران بوده است.

 

کلیدواژه