سنبله 02, 1402 19:54 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: عضویت در بریکس زمینه پیگیری اهداف کلان را فراهم می‌کند
    امیرعبداللهیان: عضویت در بریکس زمینه پیگیری اهداف کلان را فراهم می‌کند

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: موفقیت بزرگ برای پذیرش عضویت ایران در گروه بریکس، علاوه بر تقویت چندجانبه‌گرایی، زمینه تعقیب اهداف کلان دولت را در اجرای دیپلماسی پویا فراهم می‌کند.

به گزارش رادیو دری؛ حسین امیرعبداللهیان پس از اعلام عضویت رسمی ایران در گروه بریکس در صفحه مجازی‌اش نوشت: تکثر همکاری با سازوکار‌های متنوع بین‌المللی می‌تواند یک انتخاب مناسب و دارای منافع حداکثری برای کشور‌ها باشد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: گروه بریکس به عنوان یک ساختار چندوجهی، تمایل زیادی برای نقش‌آفرینی مستقل و موثر در عرصه جهانی دارد و از این جهت می‌تواند یکی از اهداف مطلوب ایران  برای پیگیری چندجانبه‌گرایی در کنار دیگر ائتلاف‌ها و ساختار‌های مهم مانند شانگهای، اوراسیا، سیکا، و آسه‌آن  در عرصه‌ سیاست خارجی و روابط بین الملل باشد. 

امیرعبداللهیان اظهار کرد: خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، جنگ اوکراین و دیگر تحولات بین‌المللی اخیر به خوبی نشان داد که کارکرد ائتلاف‌های بین‌المللی سنتی گذشته که صرفا مبتنی بر موضوع امنیت یا اقتصاد شکل گرفته بودند، دچار اخلال است و پیوند منافع ملی کشور‌ها به فرجام و سرنوشت دیگران و یک ساختار بین‌المللی خاص، خطای راهبردی است.

گروه بریکس، با  همکاری پنج قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی با هدف مقابله با  یکجانبه‌گرایی آمریکا  شکل گرفت. 

در بیانیه امروز ( پنجشنبه )  سران گروه بریکس اعلام شد که درخواست ایران، عربستان، امارات عربی متحده، مصر، آرژانتین و اتیوپی برای عضویت در این گروه پذیرفته شده است و قرار است عضویت کامل این کشورها از ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شود.

ایران عضو دائم گروه "بریکس" شد

لاوروف: ظرفیت‌های بریکس با وجود ایران افزایش خواهد یافت

کلیدواژه