میزان 10, 1402 16:35 Asia/Kabul
  • تحلیل- وحدت اسلامی زمینه ساز احیای شکوه و عظمت تمدن اسلامی

از روز گذشته سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و شرکت نمایندگان و اساتید دانشگاه از کشورهای مختلف اسلامی در سالن اجلاس سران آغاز بکار کرده است.

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» با حضور بیش از سه هزار نفر از علما و فرهیختگان ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

در این کنفرانس طیف مختلفی از موضوعات و مسائل مهم در ارتباط با جهان اسلام مورد بررسی قرار می گیرد. در این کنفرانس کمیته‌های ویژه‌ای برای اجرایی کردن این اهداف و برداشتن موانع فراروری وحدت و توسعه تشکیل شده است.

یافتن ارزش‌های مشترک، تبیین و معرفی آن‌ها به مسلمانان و دعوت به رعایت و التزام به آن‌ها، مهمترین راه تداوم همبستگی و تقریب میان مسلمانان است.

اکنون که شعار اصلی این همایش نیز «همکاری برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» است فرصتی ارزشمند به دست آمده تا با همفکری اندیشمندان و عالمان جهان اسلام، از درون منابع و مصادر اسلامی این مشترکات استخراج شده، به مسلمانان معرفی شود تا در پرتو آن جوامع اسلامی بیش از پیش به سوی همبستگی و در یک کلمه رسیدن به «امت واحده» گام بردارند که این مهم تنها به دست اندیشمندان اسلامی قابل تحقق است.

بحث تقریب مذاهب اسلامی و  تقریب بین جامعه موحدین عالم و تقریب بین افکار مشترک همه بشریت یکی از مهمترین کارهایی است که از ناحیه خیرخواهان جامعه متدین و جامعه بشریت مورد تأکید قرار گرفته و می‌گیرد و جزو آمال و آرزوهای بسیاری از فرهیختگان است.

37 سال است که کنفرانس‌های بین‌المللی وحدت در تهران به منظور تقویت وحدت و حل و فصل بحران‌ها و مسائل جهان اسلام و تقویت توانمندی و افزایش امکانات مسلمانان در عرصه های مختلف برگزار می‌شود.

به دنبال اعلام هفته وحدت از سوی بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (قدس سره) و بر اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران در تقویت وحدت اسلامی بین مسلمانان، تصمیم به برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، توسط متولیان و مسئولان امر گرفته شد.

 از سال 1369 سازمان تبلیغات اسلامی متولی برگزاری چهار دوره از این کنفرانس بوده اما پس از تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که به دستور مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) صورت گرفت و رسالت تقریبی آن، اجرای این مهم بر عهده مجمع گذاشته شد.

هفته وحدت با تدبیر و تایید امام راحل ( ره) نامگذاری شد تا بستری برای وحدت امت اسلام و زدوده شدت غبارهای نفاق و تفرقه باشد.

اولین جرقه نامگذاری هفته وحدت به تبعید مقام معظم رهبری به ایرانشهر برمی‌گردد که با علمای اهل سنت جلساتی برگزارکردند و به فکر نامگذاری هفته وحدت افتادند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل(ره) نیز تأیید کردند.

از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول با فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تقویم جمهوری اسلامی هفته وحدت نامگذاری شده است؛ ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت و ۱۷ ربیع الاول نیز سالروز میلاد پیامبر بزرگوار اسلام (ص) به روایت اهل تشیع است.

نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به نام هفته وحدت نه تنها در ایران اسلامی بلکه در جهان اسلام مورد استقبال قرار گرفت و هر ساله در این هفته برنامه‌های فرهنگی مختلفی با حضور علما و روحانیون تشیع و تسنن در کشور برای نشان دادن وحدت و همدلی حاکم برگزار می‌شود.

هدف اصلی از برگزاری ویژه برنامه های هفته وحدت، تقویت اتحاد و انسجام امت اسلامی در سایه توجهات حضرت حق و کلام الله مجید برای تداوم عزت و سرافرازی مسلمانان در جهان است.

این ایام، بهترین فرصت برای تدارک برنامه‌های وحدت آفرین و تبیین و تفهیم برکات و ضرورت وحدت برای جوانان وعموم مردم شیعه و سنی است.

پروژه وحدت اسلامی پیش از اینکه یک پروژه سیاسی باشد، یک پروژه تمدن‌گرایانه است. پدیدار شدن تمدن اسلامی جز با اتحاد شیعه و سنی امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به آن باید همه دنیای اسلام  متحد شوند.

قدرت، پیشرفت‌های علمی و تمدن اسلامی در گروی تحقق وحدت در جوامع اسلامی است و بی تردید احیای تمدن اسلامی از مسیر وحدت بین مسلمانان می‌گذرد.

 

کلیدواژه