دلو 22, 1402 16:18 Asia/Kabul
  • ویژگی های منحصر به فرد رهبری و همراهی مردم، از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود

کارشناس فرهنگی-مذهبی افغان تاکید کرد: ویژگی های منحصر به فرد رهبری و آگاهی و همراهی مردم، از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.

حجت الاسلام زکریا مشکور کابلی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری یکی از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی ایران را رهبری پیامبرگونه حضرت امام خمینی (ره) دانست و گفت: کلمات حکمت آمیز و پند آموز امام راحل منشور انقلاب اسلامی ایران شد و شخصیت معنوی و قداست روحی ایشان نیروهای چپ، ملی گرا و تمام جریان های سیاسی و اجتماعی را به سوی ایشان جلب کرد.

وی افزود: رابطه مردم با رهبری و رابطه امت با امام در انقلاب اسلامی یک رابطه قراردادی و حزبی نبود بلکه ریشه در اعتقادات و باورهای مردم داشت و آنچه مردم در مورد پیامبر گرامی اسلام (ص) شنیده بودند در سیما و رفتار امام (ره) می دیدند، شجاعت، حکمت و عدالتی که از حضرت علی (ع) و ائمه اطهار علیهم السلام شنیده بودند در شخصیت و سیره امام خمینی (ره) تجربه کردند و حکمت نظری که در کتاب ها خوانده بودند در حکمت و سیره عملی ایشان دیدند.

به گفته این روحانی افغان خداباوری، شجاعت، استقامت، قاطعیت، دشمن شناسی، زمان شناسی، اجتهاد پویا، مردم داری، وسعت نظر، ظلم ستیزی و احیاگری از دیگر ویژگی های شخصیت والای روحانی حضرت امام خمینی (ره) بود که موجب حرکت استثنایی مردم شد.

مشکور کابلی در مورد عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد: استبداد شاهنشاهی، عقب ماندگی اقتصادی، دخالت خارجی از گذشته های دور تا آن زمان که منجر به جدا شدن بخش های زیادی از خاک ایران شده بود و اتفاقات دیگری که به این خاطر رخ داده بود زمینه هایی برای بروز انقلاب اسلامی ایران شد و نقش بی بدیل حضرت امام خمینی (ره) و عنصر فرهنگ، معنویت، دین و شعارهای دینی شتاب دهنده انقلاب اسلامی بود.

وی در مورد تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر دیگر نهضت های اسلامی هم گفت: صدور انقلاب اسلامی به معنی صدور تفکر ناب فرهنگ اسلامی به دیگر کشورها است و به فرموده امام راحل (ره) به معنای این است که ملت ها و دولت ها بیدار شوند، از ذخایر و منابع خود استفاده کنند و دست خارجی ها را از منطقه، سیاست، اقتصاد و فرهنگ خود کوتاه کنند، انقلاب اسلامی ایران خون تازه ای در رگ های جنبش های اسلامی دواند و زمانی که نهضت های اسلامی اصول این انقلاب را پذیرفتند به توفیقاتی دست یافتند.

این فعال فرهنگی افغان بیان کرد: در زمان جهاد افغانستان هم تا زمانی که رهبران جهادی و مجاهدین از این الگو پیروی کردند موفق بودند اما زمانی که از شعار "نه شرقی نه غربی" خارج شدند مسیر انحرافی آغاز شد و این سبب شد که مردم افغانستان نتوانند شاهد ثمرات جهاد خود باشند.

مشکور کابلی در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران هم گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصرف لانه جاسوسی امریکا در تهران و پذیرفتن تبعات آن، ایران اسلامی را از چنگال استعمار غرب خارج کرد، در عرصه بین المللی هم دستاورد این انقلاب شکستن ابهت پوشالی ابرقدرت ها بود، تا قبل از انقلاب اسلامی ایران کسی حتی توان نه گفتن به ابرقدرت های شرق و غرب را نداشت چه رسد به اینکه بخواهند در برابر آن ها ایستادگی و با آن ها مقابله کند.

وی اضافه کرد: امروز اگر با وجود تمام مسائل امریکایی ها جرات حمله به ایران را ندارند به خاطر دستاوردهای این انقلاب و زیرساخت هایی است که در عرصه های علمی و فناوری، سیاسی، امنیتی و دفاعی ایجاد شده است. پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف امروز این کشور را در ردیف کشورهای پیشرفته دنیا قرار داده و این از برکات انقلاب اسلامی ایران است.

 

کلیدواژه