حوت 07, 1402 17:33 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: جهان با شرم‌آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبرو است
    امیرعبداللهیان: جهان با شرم‌آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبرو است

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه جهان با شرم آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبروست،گفت:حمله رژیم نسل کش اسرائیل به باریکه غزه نتیجه 80 سال سکوت بی‌شرمانه در برابر نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است.

به گزارش رادیو دری،«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز دوشنبه در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو  با تاکید بر اینکه ایران بر مبنای باورها و ارزش های ملی و اسلامی، در پایبندی و احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی ثابت قدم است، گفت: متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین المللی با چند چالش‌ مهم مواجه است که فوری ترین آن "انسان کشی"، نظام مند و گسترده ازسوی تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه جوی اسرائیل است.

امیرعبداللهیان، با بیان اینکه در یکصد و 40 روز گذشته بیش از یک صدهزار "انسان" در باریکه غزه و کرانه باختری شهید، مجروح یا در زیر آوار مدفون شده اند و زندگان نیز در معرض مرگ قریب الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری های عفونی هستند، افزود، نباید اجازه داد نسل کشی و ارتکاب جنایات شنیع به یک روال و رسم عادی تبدیل شود.

دیپلمات ارشد ایران گفت،: امروز جهان شاهد حمایت همه جانبه آمریکا و برخی متحدانش از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که "همدستی" واقعی در نسل کشی محسوب می‌شود و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایات ضد بشری خود پاسخگو کند.

وزیر امورخارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه بی تردید بی کیفر ماندن سرکردگان اسرائیل در طی هشت دهه گذشته، عامل اصلی استمرار و تشدید اشغالگری و آدم کشی ازسوی این رژیم بوده است، افزود، محاکمه و مجازات عاملان و آمران و مباشران شدیدترین جنایات بین المللی ارتکاب یافته ضد فلسطینیان باید بصورت جدی در دستورکار نهادهای بین المللی ذیصلاح خصوصا دیوان بین المللی کیفری، قرار گیرد.

وزیر امورخارجه ایران درباره موضوع تروریسم جهانی نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با گروه های ترویستی بوده و شهدای زیادی در این راه داده است، همواره بر عزم جدی جامعه جهانی و همکاری کشورها و نهادهای بین المللی برای مبارزه قاطع و موثر با تروریسم به عنوان یک تهدید فراگیر جهانی تاکید دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سیاست اصولی جمهوری اسلامی را همواره مبتنی بر تعامل و گفت وگو عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی مثل گذشته تعهد تزلزل ناپذیر خود را به سیاست همکاری و تعامل به عنوان محور کلیدی در سیاست خارجی به ‌ویژه در حوزه حقوق بشر، اعلام می‌دارد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران برای شرکت در نشست عالیرتبه اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر و بخش عالیرتبه اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد  یکشنبه شب در صدر هیاتی دیپلماتیک وارد ژنو سوئیس شد.

 

 

کلیدواژه