حمل 21, 1403 11:29 Asia/Kabul
  • ایران، میزبانی شایسته برای پناهجویان
    ایران، میزبانی شایسته برای پناهجویان

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران دربیانیه ای با تاکید بر تداوم میزبانی سخاوتمندانه تهران از مهاجران و پناهجویان، فضاسازی‌ها برخی رسانه ها در خصوص فشار به مهاجران و اتباع خارجی را رد کرد.

به دلیل سالها جنگ، اشغالگری و نا امنی در برخی کشورهای منطقه ازجمله افغانستان، عراق و کویت، جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته همواره میزبان میلیونها تن از اتباع این کشورها بوده است.

 در جنگ جهانی دوم نیز ایران پذیرای بیش از 100 هزار پناهجوی اروپایی به ویژه 74هزار پناهنده لهستانی مستاصل از جنگ بود.استقبال از اتباع جنگ زده جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سالهای گذشته هم در همین راستا ارزیابی می شود.

در واقع ملت ایران در اعصار مختلف میزبان پناهجویان از کشورهای مختلف بوده بطوریکه مورخان، طبق کتاب مقدس یهودیان "تورات"، برجسته ترین آنها را میزبانی و حمایت کورش پادشاه ایران در سال 538 قبل از میلاد از یهودیان زیر سلطه بابلیان عنوان می کنند.

با این وجود برخی رسانه ها و جریان های معاند ضد جمهوری اسلامی ایران، هرچند وقت یکبار برای فریب افکار عمومی و کمرنگ جلوه دادن میهمان نوازی ایران، تهران را به رفتار نامناسب با پناهجویان بویژه پناهجویان افغان متهم می کنند.

در همین پیوند وزارت کشور جمهوری اسلامی روز گذشته در بیانیه‌ای به برخی فضاسازی‌ها درباره مهاجران و اتباع خارجی پاسخ داد و تاکید کرد موضع این وزارتخانه در این باره روشن و حمایت حداکثری از پناهجویان و اتباع خارجی همچنان ادامه خواهد داشت.

در بیانیه وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران آمده است، موضوع مهاجران و پناهجویان افغان در ایران یک مساله جدی انسانی است که به دلیل تجاوز کشورهای خارجی (شوروی و آمریکا) به افغانستان ایجاد شده و سیاست ایران حمایت از این پناهجویان است اما این به معنی اسکان دایم پناهجویان و بی عملی دربرابر مهاجران غیر قانونی و بدون مجوز نیست.

درچند دهه گذشته شرایط داخلی افغانستان ناشی از جنگ داخلی و اشغال خارجی موجب شده تا میلیون ها نفر از مردم این کشور برای حفظ جان خود این کشور را ترک کنند که در این میان ایران و پاکستان به دلیل اشتراکات فرهنگی،زبانی و همجواری همیشه یکی از بهترین گزینه ها برای پناهجویان افغان بوده است.

با وجود ستایش سازمان ملل و دولت های مستقر در افغانستان در چهار دهه گذشته از سیاست تهران در قبال مهاجران افغان، برخی رسانه ها و اشخاص در هفته های اخیر مدعی شدند که تلاش تهران برای بازگرداندن مهاجرین غیرقانونی افغانستانی به سرزمین خود به معنی تغییر سیاست ایران درقبال مهاجران است.

این درحالی است که حکومت مستقر درکابل (طالبان) با وجود گذشت دوسال از حکمرانی، هنوز زمینه های امنیتی و اقتصادی مناسبی را برای بازگشت مهاجران افغان به کشورشان فراهم نکرده است.

 "امین فرجاد کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید؛"طالبان به عنوان حاکم در افغانستان باید شرایط زیستی مناسبی را برای مردم این کشور فراهم کند تا مردم این کشور بخصوص جوانان نه تنها افغانستان را ترک نکنند بلکه به سازندگی کشورشان کمک کنند" در هر حال جمهوری اسلامی ایران باوجود تحریم های ظالبانه غرب بیش از چهار دهه است که به بهترین صورت ممکن میزبان میلیونها مهاجر افغان است.

حضور پناهجویان افغان در ایران فقط به زندگی در سایه آرامش محدود نمی‌شود زیرا آنها از همه امکانات آموزشی، تحصیلی و بهداشتی برخوردار هستند. این در حالی است که مهاجران‌افغان در سایر کشورهای همسایه در کمپ ها و یا در جاهای مشخص زندگی می کنند که نوعی رفتار تحقیر آمیز با انان تلقی می شود.

 دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحصیل همه کودکان افغان در ایران از جمله مهمترین تصمیمات در خدمات‌رسانی به پناهندگان محسوب می‌شود که  در سطح جهان نمونه است و این مهم، بارها از سوی سازمان ملل متحد و نهادهای مسئول در امور پناهندگان مورد ستایش قرار گرفته است.

این درحالی است که حضور پناهجویان هزینه مالی هنگفتی به دولت ایران تحمیل می‌کند و با توجه به سطح امکاناتی که ایران در اختیار مهاجران افغان قرار می‌دهد هزینه آنان را چند برابر می‌کند.

در این میان، توجه ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به دولت ایران و کمک به آن برای تامین هزینه‌های سنگین مهاجران ضروری است و انتظار می‌رود نهادهای مسئول در زمینه پناهندگان به ایران بیش از پیش کمک کنند درحالیکه کمک سازمان ملل به ایران برای ارائه خدمات به مهاجران افغان بسیار ناچیز است.

 به باور کارشناسان، در حال حاضر بحران افغانستان به دلیل وقوع جنگ در اوکراین به دست فراموشی سپرده شده است و پناهجویان افغان به ویژه در کشورهای اروپایی با رفتارهای شدید تبعیض‌آمیز روبرو هستند، این در حالی است که آغوش ایران همچنان به روی آنان باز است.

 

کلیدواژه