حمل 24, 1403 13:00 Asia/Kabul
  • تحلیل- تصمیم دولت پاکستان علیه زینبیون اهداف و پیامدها
    تحلیل- تصمیم دولت پاکستان علیه زینبیون اهداف و پیامدها

دولت پاکستان در تصمیمی غیر منتظره که موجب بهت و حیرت جامعه این کشور شد، لشکر زینبیون را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و آن را برهم زننده صلح و امنیت پاکستان خواند.

نگاهی به تاریخچه و عملکرد لشکر زینبیون نشان می دهد نه تنها عامل بر هم زننده صلح و ثبات منطقه ای از جمله پاکستان نبوده است، بلکه در یک دهه گذشته که از تشکیل ان‌ می گذرد کاملا ثبات زا و تامین کننده امنیت منطقه بوده است. حوزه عملیات لشکر زینبیون کشور سوریه و اهداف ان از بین بردن گروه تروریستی داعش بوده است که موفقیتی مهم در نابود کردن این گروه تروریستی با همکاری سایر لشکرهای عملیاتی داشته است.

پس از حمله گروه‌های تکفیری و تروریستی به سوریه و در خطر قرار گرفتن حرم حضرت زینب (س) گروهی از جوانان پاکستانی حدود یک دهه پیش با تشکیل اجتماعی، علاقه و آمادگی خود را برای حضور در سوریه به منظور دفاع از حرم حضرت زینب (س) و مقابله با تروریست‌های تکفیری اعلام کردند.

نتیجه این اجتماع، تشکیل هسته اولیۀ ۲۴ نفره‌ای بود که زینبیون نامیده شد. پس از آن، درخواست‌ها برای پیوستن به زینبیون افزایش یافت و این گروه به عنوان لشکر زینبیون شناخته شد. این لشکر در عملیات‌های آزادسازی «حلب»، «نبل و الزهرا»، «تدمر»، «حما» و حاشیه دمشق و نیز تثبیت این مناطق بعد از آزادسازی نقش مهمی ایفا کرده است.

همچنین در عملیات «بوکمال» به فرماندهی شهید سردار سلیمانی که منجر به نابودی داعش در این منطقه از سوریه شد، رزمندگان زینبیون خط شکن بودند.

"علی زاهدی " کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"لشکرهایی مانند زینبیون زمانی وارد عملیات بر ضد داعش در سوریه شدند که این گروه تروریستی مانند ویرس و غده چرکین در حال گسترش در منطقه بود و اگر به فوریت با ان مقابله نمی شد اکنون داعش کل منطقه از جمله پاکستان را ناامن کرده بود‌ کما اینکه اکنون نیز پاکستان با فعالیتهای داعش در این کشور رو برو است".

انتظار مردم پاکستان این بود که دولت و ارتش این کشور از تجربیات لشکر زینبیون در جهت مقابله با داعش که در حال سازماندهی مجدد در مرز مشترک پاکستان و افغانستان است، استفاده کنند.

ضمن اینکه زینبیون در جبهه مقاومت، در ۴ بخش «رزمنده»، «روحانی»، «پزشک» و «بهیار» تعریف می‌شد که بیش از پیش نگرانی امریکا و همپیمانان انرا در منطقه بر می انگیخت. آمریکا که غرض ورزانه تلاش داشت نابودی داعش در سوریه را به حساب خود تمام کند نام لشکر «زینبیون» را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این لشکر هم در واکنش به ان در بیانیه‌ای خطاب به دولتمردان آمریکایی اعلام کرد، «حتما اخبار خوب جنگیدن لشکر زینبیون در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه به گوش‌تان رسیده است. پس بدانید در قاموس فرهنگ مبارزاتی اسلام، ترس و تهدید معنا ندارد و تصمیمات و نگاه‌ های خباثت‌آمیز آمریکا و اذنابش باعث وحدت و انسجام جبهه اسلام خواهد شد.

قرار دادن لشکر زینبیون در فهرست گروههای تروریستی از سوی پاکستان از چند جهت قابل توجه است. اول اینکه این تصمیم پس از سفر اخیر شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به عربستان صورت گرفت دوم اینکه دولت جدید پاکستان درصدد تنش زدایی با آمریکا و احتمالا گرفتن امتیازات مجدد اقتصادی و نظامی از واشنگتن است و سوم اینکه در حالی که رژیم صهیونیستی از فعالیت گروههای نظامی مانند لشکر زینبیون به شدت هراس دارد و اکنون نیز با فشارها و محکومیت جهانی در مورد کشتار مردم مظلوم غزه مواجه است بدون تردید تصمیم اسلام اباد در تروریستی دانستن لشکر زینبیون مورد تایید مردم پاکستان نخواهد بود‌.

در استانه سفر ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران به اسلام اباد که با دعوت های پی در پی بالاترین مقامات سیاسی پاکستان نیز همراه است، اقدام و تصمیم دولت این کشور در تروریستی اعلام کردن لشکر زینبیون هیچ توجیهی ندارد و صرفا می تواند یک پیام روشن به امریکا و ایادی آن باشد که اسلام اباد همچنان و مصمم تر از گذشته در مسیر و خط کاخ سفید و سایر حکام منطقه است که درصدد از بین بردن محور مقاومت و قرار گرفتن در جریان سازش و عادی سازی با رژیم جنایتکار و کودک کش صهیونیستی هستند.

 

کلیدواژه