ثور 06, 1403 09:13 Asia/Kabul
  • امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
    امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا

5 سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه ایران و سریلانکا در زمینه های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌وفناوری در حضور رئیسان جمهور دو کشور به امضا رسید.

به گزارش رادیو دری، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود روز چهارشنبه به این کشور سفر کرده، پس از شرکت در مراسم افتتاح ابرپروژه برق‌آبی «اومااویا» واقع در استان بادوله این کشور به‌عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی جمهوری اسلامی ایران که با همراهی رئیس جمهور سریلانکا انجام شد، در کاخ ریاست جمهوری این کشور به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی به احترام هیات ایرانی 21 گلوله توپ شلیک شد.

در ادامه مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا در حضور سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه رئیسان جمهور دو کشور، ۵ سند همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» امضا کردند.

ویکرماسینگه رئیس جمهور سریلانکا صبح روز چهارشنبه در مراسم افتتاح طرح چند منظوره اومااویا در جنوب شرق سریلانکا که با حضور رئیس جمهور ایران و وزیر نیرو برگزار شد، ضمن قدردانی از دولت ایران و شرکت‌های مهندسی ایرانی به منظور اجرای این پروژه عظیم فنی – مهندسی صنعت آب و برق گفت: پیشبرد طرح‌های صنعت آب به  منظور بهره‌برداری از منابع آبی موجود به نفع مردم ساکن در این منطقه است و در کنار اجرای پروژه بزرگ انتقال آب و نیز تولید و توزیع برق توسط متخصصان ایرانی، این دانش و تکنولوژی به مردم سرزمین سریلانکا منتقل شد.

ویکرماسینگه با تأکید بر اینکه مهارت‌ها و تکنولوژی‌ فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است، افزود: ایران نمونه کشوری است که موفق شد تکنولوژی و دانش فنی را در همه حوزه‌ها با خوداتکایی ایجاد کند، ارتقا دهد و پیشرفت‌های چشمگیری را در این مسیر کسب کند.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

تلاش متخصصان ایرانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

تاکید رئیسی بر گسترش همکاری‌های اقتصادی تهران و اسلام آباد

کلیدواژه