کشورهای منطقه می توانند در همکاری باهم به حل مسایل افغانستان کمک کنند
(last modified Sun, 09 Jun 2024 10:09:04 GMT )
جوزا 20, 1403 14:39 Asia/Kabul
  • کشورهای منطقه می توانند در همکاری باهم به حل مسایل افغانستان کمک کنند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: کشورهای منطقه با توجه به قرابت هایی که با افغانستان دارند می توانند در همکاری باهم به حل مسایل این کشور کمک کنند.

قاسم غفوری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست گروه تماس منطقه ای برای افغانستان در تهران اظهار کرد: کشورهای منطقه با توجه به نزدیکی و آشنایی که با افغانستان دارند و از مشکلات این کشور آگاه هستند بهتر از بیگانگانی که برای این کشور و منطقه مشکل سازی کرده اند، قادر به حل مشکلات افغانستان هستند.

وی با اشاره با تاکید بر نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه ای در سال های اخیر افزود: تعامل و همگرایی کشورهای منطقه محور و اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که تلاش دارد یک همگرایی سیاسی، اقتصادی، امنیتی و چند لایه را در قبال کشورهای همسایه برقرار کند، تهران همچنان تاکید دارد که با توجه به سوابق حضور بیگانگان در منطقه و پیامدهای منفی که برای کشورهای منطقه داشته، تنها راهکار برای پایان دادن به وضعیت کنونی، همگرایی و نزدیک شدن دیدگاه های کشورهای منطقه و همسایه در رابطه با مسایل و چالش های موجود است.

به گفته این کارشناس سیاسی بیگانگان طی بیست سال حضور در افغانستان و پس از آن تحریم ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی که بر افغانستان اعمال کردند، چالش های گوناگونی به این کشور تحمیل کردند. آنان تحرکاتی را هم برای گسترش داعش در این کشور داشتند، غربی ها همچنان از گروه های تروریستی در مناطق مرزی کشورهای منطقه حمایت کردند و برنامه هایی برای ایجاد ناامنی در افغانستان دارند، مجموعه این مسایل ایجاب می کند که کشورهای منطقه باهم ارتباط و همگرایی داشته باشند.

غفوری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر ایجاد یک راهبرد با حضور همه طرف های افغانستانی تاکید داشته که نشست هایی هم در این زمینه در تهران برگزار شد ضمن اینکه افغانستان با توجه به شرایطی که دارد، نیازمند حمایت های بیرونی است و این کشورهای منطقه هستند که با توجه به آشنایی با شرایط داخلی افغانستان و قرابت هایی که با آن دارند می توانند به رفع مشکلات این کشور کمک کنند که ایران هم همواره بر این مساله تاکید داشته است.

وی عنوان کرد: مسایلی را هم که اعضای گروه تماس منطقه ای مطرح می کنند می تواند بر بهبود اوضاع در افغانستان و رفع چالش هایی که توسط بیگانگان بر این کشور تحمیل شده، تاثیرگذار باشد، جمهوری اسلامی ایران همچنان تلاش می کند با برنامه های غربی ها برای ناامن کردن منطقه با استفاده از کشورهایی مثل افغانستان هم مقابله کند.

این کارشناس سیاسی در مورد نشست سوم دوحه در مورد افغانستان که در آینده نزدیک برگزار می شود هم گفت: در نشست هایی مانند نشست دوحه که یک طرف آن غربی ها هستند شاهد رفتارهای متناقض هستیم به گونه ای که از یک طرف ادعای خروج افغانستان از بحران را مطرح می کنند، از طرف دیگر سیاست تحریم و گرسنه نگه داشتن مردم این کشور را ادامه می دهند و از گروه های تروریستی در این کشور نیز حمایت می کنند که این ها نشان می دهد اصولا برنامه ای برای خروج افغانستان از بحران ندارند.

غفوری اظهار کرد: این در حالی است که کشورهای منطقه و نشست هایی مانند نشست گروه تماس منطقه ای برای افغانستان با توجه به تاثیراتی که از تحولات افغانستان می پذیرند و بر اوضاع این کشور هم تاثیر دارند همواره به فکر حل مسایل و مشکلات افغانستان بوده اند.

وی اضافه کرد: این کشورها بر حل مسایل افغانستان بدون دخالت بیگانگان تاکید دارند و نشست هایی مانند نشست دوحه هم اگر واقعا به دنبال حل بحران افغانستان هستند، می توانند از ظرفیت هایی که گروه تماس منطقه ای ایجاد و راهکارهایی که برای حل مسایل این کشور ارایه کرده، استفاده کنند.

 

کلیدواژه