میزان 04, 1403 19:00 Asia/Kabul
  • بیانیه مشترک آمریکا و امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی مردود است
    بیانیه مشترک آمریکا و امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی مردود است

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران بیانیه مشترک رئیس جمهوری آمریکا و رئیس امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه ایرانی را رد و تاکید کرد: جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش‌های جدانشدنی از قلمرو و تمامیت سرزمینی ایران است.

به گزارش رادیو دری؛ ناصر کنعانی  امروز چهارشنبه گفت: جزایر سه گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش‌های لاینفک (جدایی ناپذیر) از قلمرو و تمامیت سرزمینی ایران بوده و هرگونه اظهار نظر طرف‌های ثالث در خصوص آنها از اساس باطل و مردود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: تکرار ادعاهای بی‌اساس امارات در مورد جزایر سه گانه ایرانی و صدور بیانیه‌های سیاسی این کشور با سایر طرف‌ها، فاقد وجاهت است و خللی در وضعیت حقوقی تعلق این جزایر به ایران و اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر آنها وارد نمی‌کند.

سران دو کشور آمریکا و امارات متحده عربی در بیانیه‌ مشترکی که روز ۲۳ سپتامبر در پایگاه اطلاع رسانی کاخ سفید منتشر شد، با تکرار ادعاهای واهی و بی اساس امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی اعلام کردند: رهبران دو کشور بر اهمیت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای مناقشه بر سر جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین المللی دادگستری مطابق با قواعد حقوق بین الملل از جمله منشور سازمان ملل تاکید کردند.

این ادعاها در حالی است که حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه چند هزار ساله دارد.

امارات متحده عربی در سال‌های اخیر در شرایطی ادعای ارضی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را مطرح کرد که  وقتی در 30 نوامبر 1971، ایران پس از 68  سال، جزایر سه گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را از بریتانیا  پس گرفت، کشوری به اسم امارات متحده عربی در جغرافیای جهان وجود نداشت.

امارات پس از استقلال امیرنشین‌های 6 گانه از استعمار بریتانیا در 2 دسامبر 1971‌ تأسیس و در مرحله بعد هفتمین امیرنشین یعنی راس الخیمه در 9 فوریه 1972 به آن ملحق شد.

اسناد معتبر بین المللی تعلق جزایر سه گانه بوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس به ایران را ثابت می کند؛ به عنوان مثال در ﻧﻘﺸﻪ ﻧﯿﺮوی درﯾﺎﯾﯽ ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ در ﺳﺎل 1881، ﻧﻘﺸﻪ وزارت درﯾﺎداری ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ در ﺳﺎل 1863 و همچنین ﻧﻘﺸﻪ اﯾﺮان ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪه در وزارت ﺟﻨﮓ ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ در ﺳﺎل 1886، این جزایر به رﻧﮓ ﺳﺮزﻣﯿﻦ اﯾﺮان، رﻧﮓ آﻣﯿﺰی ﺷﺪه است.

سخنگوی نیروهای مسلح: ایران درباره جزایر سه‌گانه با کسی تعارف ندارد

کنعانی: جزایر سه گانه تعلق ابدی به ایران دارند

کلیدواژه