تعاملات اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان در حال افزایش است
(last modified Thu, 24 Oct 2024 06:56:24 GMT )
عقرب 03, 1403 11:26 Asia/Kabul
  • تعاملات اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان در حال افزایش است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور در حال رشد است و امید می رود روز به روز افزایش بیشتری پیدا کند.

محمود سیادت در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی صادرات ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان در مشهد اظهار کرد: با توجه به اراده مقامات و علایق روز افزون بخش خصوصی دو کشور امید می رود که روابط و مبادلات تجاری بیش از این افزایش یابد.

وی یادآور شد که در سال 1381 و در ابتدای دوره جمهوریت در افغانستان هم در ماه عقرب نمایشگاهی در مشهد برگزار کردیم که از چهارده کشور غرفه داشتند، صدها مهمان از افغانستان داشتیم و میزبان شهید سید مصطفی کاظمی وزیر وقت تجارت افغانستان هم بودیم.

به گفته این فعال اقتصادی ایرانی آن نمایشگاه تاثیرات بسیار خوبی داشت و در همان زمان بحث چابهار و برخی مسایل دیگر مطرح شد. با توجه به ارتباطات بسیار نزدیکی هم که بین خراسان رضوی، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه وجود دارد سازمان توسعه تجارت ایران یک اکسپوی منطقه ای را پیش بینی کرده که استان های توانمند مرزی بتوانند با کشورهای همجوار در مورد توسعه تعاملات اقتصادی فیمابین برنامه ریزی کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان عنوان کرد: هیئت هایی از ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان در نمایشگاه مشهد داریم و بیشترین تعداد مهمانان و هیئت ها را هم از شهرهای مختلف افغانستان عزیز داریم که در راس آن ها محمد یونس مهمند سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان حضور یافته است.

سیادت گفت: برنامه ها شامل افتتاحیه، همایش تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان برای بررسی رشد مناسبات اقتصادی دو کشور و موانع موجود و ارایه پیشنهادات است و صبح پنج شنبه با حضور نماینده ریاست جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و افراد حاضر سخنرانی های مسوولان دو کشور و جلسات تجاری بی تو بی را داریم و در حاشیه همایش هم نشست هایی در حوزه ترانزیت خواهیم داشت.

وی با اظهار امیدواری به اینکه این رفت و آمدها و نمایشگاه ها بتواند به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک کند، یاد آور شد که حدود دو هفته قبل هم در نمایشگاه بین المللی بسیار خوب ابوحنیفه در کابل بوده که شرکت های ایرانی هم حضور فعالی داشتند و در حاشیه آن هم نشست های خوبی با وزیران اقتصادی افغانستان و فعالان اقتصادی برگزار شد.

این فعال اقتصادی ایرانی گفت: با روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان صادرات ایران به افغانستان با کاهش مواجه شد اما به مرور زمان افزایش یافت و امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد 32 درصدی صادرات بودیم اما رشد صادرات افغانستان به ایران بیشتر بوده و امیدواریم با واردات کالاهای مورد نیاز ایران از افغانستان که بیشتر در حوزه مواد غذایی و کشاورزی، محصولات دامی و مواد خام معدنی است توازن تجاری هم که مورد تقاضای دوستان افغانستانی بوده در کوتاه مدت برقرار شود.

وی اضافه کرد: در افغانستان هم نیازها تغییر کرده و مسیر به سمت تقاضای مواد اولیه، ماشین آلات صنعتی و مشارکت در سرمایه گذاری می رود که همه نتایج حمایت خوب حکومت سرپرست از تولیدات داخلی افغانستان است  و امید می رود در این برهه هم بتوانیم مشارکت و همراهی داشته باشیم، باید به ایجاد اشتغال در افغانستان و بازگشت پایدار مهاجران به کشورشان هم کمک کنیم.

 

کلیدواژه