جدی 23, 1395 17:39 Asia/Kabul
  • اجرای طرح راه آهن ایران - عراق ؛ به زودی

وزیر حمل و نقل عراق گفت ، با پاکسازی منطقه ای که از آن خط آهن خرمشهر ایران به بندر المعقل در شمال بصره می رسد، عملیات اجرایی این پروژه در داخل خاک عراق به زودی شروع می شود.

 به گزارش ایرنا، "کاظم الفنجان" وزیر حمل و نقل عراق روز پنجشنبه گفت، علت توقف خط آهن از طرف عراق وجود مناطقی آلوده به مین ها و مواد منفجره به جای مانده از جنگ هشت ساله رژیم صدام علیه ایران است. 

وزیر حمل و نقل عراق تصریح کرد، در حال حاضر یک تیم متخصص در پاکسازی مین در حال پاک کردن منطقه از وجود مین و دیگر پسمانده های جنگی هستند که به محض دریافت گواهی لازم از تخلیه منطقه از این مواد، طرح راه آهن بین دو کشور در منطقه آغاز می شود.

النفجان در ادامه افزود، جمهوری اسلامی ایران طرح خط آهن را در داخل اراضی خود به امتداد 17 کیلومتر از خرمشهر به شلمچه در نقطه صفر مرزی به پایان رسانده، اما بخش اعظم این طرح به طول 35 کیلومتر در داخل اراضی عراق واقع شده است.

با افتتاح این خط آهن، امکان برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز شلمچه و در نتیجه امکان تبادل بار و مسافر بویژه زائران اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر اماکن زیارتی واقع در خاک عراق و سوریه فراهم می شود.

با بهره برداری کامل از راه آهن شلمچه – بصره، ایران به بازار‌های اروپا راه پیدا می‌کند و در عین حال دسترسی به بازارهای عراق، اردن و سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فراهم می شود.همچنین این پروژه دسترسی عراق به آسیای مرکزی و چین و نیز پاکستان و هند را از طریق اراضی ایران فراهم می کند.

 

کلیدواژه